loading...
حیات طیبه خراسان رضوی
روابط عمومی بازدید : 225 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار مهر، شهر بجستان به عنوان دروازه و مسیر ورودی زائرین حضرت رضا(ع) به خراسان رضوی از محور جنوب کشور است و فضایی به ابعاد 5 هکتار برای ایجاد میدان طبیعت در این شهر اختصاص یافت.

عضو شورای شهر بجستان در گفتگو باخبرنگار مهر از ایجاد بزرگترین طرح الگوی توسعه محیط زیست شهری در بجستان خبرداد.

مهدی مرجانی اظهار کرد: بزرگترین میدان طبیعت استان خراسان رضوی در بجستان ایجاد شد.

عضو شورای شهر بجستان گفت: همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی به ابتکار شورای اسلامی بجستان و با همکاری سایر دستگاهها و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این طرح اجرا می شود.

وی با بیان اینکه این طرح بزرگترین طرح الگوی توسعه محیط زیست شهری در منطقه تحت عنوان میدان طبیعت در بجستان است عنوان کرد: با توجه به آمارهای جهانی در افق 2080 میلادی بیش از 70 در صد جمعیت در شهرها ساکن خواهند بود که از دلایل اصلی  آن تمرکز امکانات در مناطق شهری است.

وی ادامه داد:  برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ساکنان در شهرهای کوچک  بستر سازی برای توسعه کیفیت شهرنشینی از اولویتهای مدیران و سیاستگذاران توسعه شهری از جمله شورای اسلامی بجستان است.

خشکسالی علت اولویت توسعه محیط زیست شهری

وی همچنین بروز خشکسالی‌های پی‌درپی در این شهر را علت  اولویت توسعه محیط زیست شهری در راس سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری دانست.

مرجانی عنوان کرد: شورای شهر بجستان بدلیل تمرکز بیش از 12 هزار نفر جمعیت در این شهر در راستای توسعه محیط زیست در این شهر گام بر می‌دارند.

وی توضیح داد: شورای اسلامی بجستان و مرکز پژوهشهای راهبردی با برگزاری نشستهای تخصصی با سازمانهای مرتبط با حوزه محیط زیست از جمله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان موفق شدند علاوه بر برنامه ریزی منسجم جهت توسعه هدفمند محیط زیست شهری زمینه را برای ایجاد نخستین و بزرگترین میدان طبیعت در این شهرستان فراهم کنند.

مرجانی عنوان کرد: این مسیر ورودی تنها در ایام نوروز هر ساله میزبان عبور و تردد بیش از 5 میلیون گردشگر و زائر به استان خراسان رضوی است لذا احداث این میدان و شکل دهی یک بوستان طبیعی سر سبز در این مسیر نقش بسزایی در تکریم زائرین آستان مقدس رضوی دارد.

وی گفت: مدیریت محترم حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجستان، برای نخستین بار در این میدان تنها از گونه‌های بومی و سازگار با آب و هوای منطقه بهره گرفته شد.

وی ابراز امیدورای کرد با مشارکت همه جانبه دستگاهی اجرایی و عموم مردم در یک افق امید بخش مبتنی بر آموزه های اسلامی، شاهد تبدیل شدن بجستان به الگوی توسعه پایدار شهری مبتنی بر مشارکت مردمی باشیم.

نخستین نهال درخت وضو در شهرستان بجستان کاشته شد

همچنین همزمان با هفته منابع طبیعی با حمایت و راهنمایی های امام جمعه و هیئت رزمندگان اسلام نخستین نهال درخت وضو در شهرستان بجستان کشت و احیا شد.

کشت 110 نهال درخت به یادبود 110 شهید این شهرستان در طول هفته منابع طبیعی با کمک هیئت رزمندگان اسلام بجستان  اقدامی در راستای فرهنگ سازی الگوهای نوین سبک زندگی اسلامی و ایرانی بوده است.

سرپرست مرکز پژوهشهای راهبردی شورای اسلامی بجستان در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار کرد: حفظ طبیعت و محیط زیست همیشه جز اولویتهای مکاتب آسمانی و الهی بوده است اما با رواج گرایش‌های غیرالهی در جوامع غربی و رسوخ این گونه اندیشه ها به جوامع دیگر امروز شاهد تخریب رو افزون طبیعت و محیط زیست توسط انسانهاهستیم.

نوید کمالی بیان کرد: با افزایش آگاهی ها و رنگ باختن مکاتب استعماری، بازگشت به اندیشه های الهی امروز مهمترین راهبرد برای شکل دهی آرمانشهرهای مطلوب مدنظر متفکران است.

وی گفت: مرکز پژوهشهای راهبردی شورای اسلامی بجستان نیزدر صدد شکل دهی الگوی توسعه اسلامی در قالب شهر هوشمند در بجستان است.

کمالی توضیح داد: تفاوت مدل شهر هوشمند اسلامی تعریف شده از سوی مرکز پژوهشهای راهبردی شورای اسلامی بجستان با سایر مدل های از جمله شهرهوشمند بهره گیری این مدل از ساختارها و ضوابط اسلامی در بهره گیری از سرمایه های انسانی و اجتماعی شهر است.

به گفته سرپرست مرکز پژوهش‌های راهبردی شورای اسلامی بجستان به عنوان یک مدل موفق اسلامی از توسعه پایدار شهری هدایت سایر شهرهای کشور در بهره گیری از مدل های توسعه شهری اسلامی را مدنظر دارد.

ترویج کاشت "درخت وضو" درمساجد و ادارت

کمالی گفت: از اولویتهای این مرکز در فرایند توسعه شهری می توان به حوزه محیط زیست اشاره کرد که نتیجه مطالعات این مرکز برگزاری "جشنواره خادمین طبیعت" و ترویج کاشت "درخت وضو" است.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت انجام فریضه های دینی در منطقه و کشور مرکز پژوهشها پیشنهاد ابتکار و طرح کشت درخت وضو در اماکن مذهبی و اداری را با شورای اسلامی شهر ، امام جمعه و سایر مسئولین محلی مطرح نمود که با استقبال ویژه ای روبرو شد.

درخت وضو با آب وضو آبیاری می شود

سرپرست مرکز پژوهشهای راهبردی شورای اسلامی بجستان  گفت: در طرح کاشت درخت وضو در هر مسجد ، اداره و محل های عمومی یک درخت یا مجموعه ای از درختهای مثمر کشت می شوند که تنها منبع تامین آب آنها آب وضوی نمازگزاران است.

وی ادامه داد: این طرح علاوه بر تشویق مردم به استفاده هوشمندانه از منابع آبی، زمینه را برای توسعه نگاه های الهی به محیط زیست و طبیعت منجر می شود زیرا در باور ما و همانگونه که در منابع اسلامی ذکر شده است طبیعت به عنوان یکی از مهمترین مخلوقات پروردگار دارای تقدسی خاص است.

کمالی یادآور شد: خوشبختانه استقبال خوب گروههای مردمی و مسئولین از این طرح نوید آینده ای بهتر برای محیط زیست شهری را می دهد که امیدوارم در طول زمان شاهد شکل گیری فرهنگ حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه دینی و الهی در بین شهروندان باشیم.

وی ابراز امیدورای کرد مدل توسعه شهر هوشمند اسلامی در بجستان الگویی برای سایر شهرهای ایران شده و فضای رشد و توسعه شهری مبتی بر آموزه های اصیل اسلامی در سایر شهرها نیز ایجاد و تقویت شود.

همزمان با هفته منابع طبیعی با حمایت امام جمعه بجستان و پیشگامی هیئت رزمندگان اسلام نخستین نهال درخت وضو در دروازه ورودی خراسان رضوی کاشته شد و بجستان این روزها شاهد مشارکت بی سابقه شهروندان درعرصه توسعه محیط زیست به عنوان یک وظیفه اسلامی است.

روستاییان بجستان نیز در جشنواره درختکاری با کشت درخت در خانه و محله یا در مجاورت مزار درگذشتگان در راستای توسعه فضای سبز گام برمی دارند.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَكَرٍ أَو أُنثىٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما كانوا یَعمَلونَ(۹۷) هر كس كار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی كه مؤمن است، او را به حیاتی پاك زنده می‌داریم؛ و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی كه انجام می‌دادند، خواهیم داد. پایگاه اطلاع رسانی حیات طیبه فرصتی برای درک بیش از پیش آرمانشهر اسلامی و مهدویت .... شماره تماس : 09159263347
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    برای تحقق آرمانشهر اسلامی چه عاملی حیاتی تر است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 64
  • بازدید کلی : 34,229