loading...
حیات طیبه خراسان رضوی
روابط عمومی بازدید : 230 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

نوید کمالی، محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و توسعه پایدار در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه متأسفانه رشد بی رویه، توان فن‏اوری‌های نوین در افزایش بهره‌برداری غیرمعقول از منابع طبیعی، تعادل زیست محیطی در سطح جهان را بهم زده است، ابراز کرد: یکی از نتایج این رشد افزایش تلفات انسانی بر اثر بیماری‌های لاعلاج از جمله سرطان در سال‌های اخیر بوده است، از سویی دیگر بروز حوادث غیر مترقبه از جمله طوفان‌های سیل‌آسا ریشه در این عدم تعادل ایجاد شده به دست انسان در طبیعت دارد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های راهبردی شورای اسلامی بجستان بیان کرد: جامعه ملل با بازخوانی این قبیل رویدادها دریافته است که ریشه مشکلات در زیاده‌طلبی‌های انسان و تفکرات اومانیستی قرن حاضر است؛ لذا بازگشت به اندیشه‌های الهی برای ایجاد تعادل در محیط یکی از خواسته‌های متفکران جهانی است.

افزایش مشارکت عمومی در عرصه حفظ محیط زیست

وی ادامه داد: با توجه به برگزاری نخستین جشنواره خادمین طبیعت در بجستان که با هدف تعریف و تبیین اندیشه والای وقف به عنوان یک گفتمان الهی در عرصه محیط زیست و منایع طبیعی صورت پذیرفت، بر آن شدیم تا با معرفی الگوهایی سازنده و موفق در این عرصه فرهنگی، بستر لازم برای افزایش مشارکت عمومی در عرصه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را مهیا کنیم تا با این حرکت بستر لازم برای بازگشت تعادل به چرخه بهره‌مندی بشر از منابع طبیعی آماده شود.

کمالی اظهار کرد: باید توجه داشت عرصه منابع طبیعی به عنوان یک میراث ملی بدون مشارکت عموم مردم محکوم به فنا و نابودی است لذا جلب نظر مردم به عنوان کاربران منابع طبیعی کشور و باز تعریف نگاه اسلامی به این موهبت الهی می‌تواند زمینه لازم برای حفظ این میراث الهی را موجب شود.

وی ابراز کرد: از این رو ارائه آموزش به شهروندان و بهره‌مندی صحیح از توان رسانه‌های گروهی می‌تواند تاثیرات شگرفی در عرصه حفظ منابع طبیعی داشته باشد به طوری که در طول برگزاری جشنواره خادمین طبیعت نیز شاهد بودیم با حمایت خوب رسانه‌های خبری و اطلاع رسانی مناسب، شهروندان بجستان و روستاهای اطراف، به طور بسیار چشم‌گیری در عرصه درخت کاری مشارکت کردند.

اهمیت حفظ و گسترش فضای سبز از دیدگاه اسلامی

مشاور شورای اسلامی بجستان، با بیان اینکه امام جمعه شهرستان نیز با مساعدت و بهره‌گیری از تریبون الهی نماز جمعه برای آشناسازی شهروندان با اهمیت حفظ و گسترش فضای سبز از دیدگاه اسلامی، نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردمی  در طرح خادمین طبیعت داشتند، گفت: امروز، 21 اسفندماه با هماهنگی‌های صورت گرفته از «سجاد یاری» خردسال‌ترین شهروند و دانش‌آموز بجستانی که به‌صورت خودجوش اقدام به کاشت درخت کرده بود، به صورت نمادین تقدیر شد.

وی با بیان اینکه اهمیت تقدیر از کودکان برای انجام یک عمل نیکو و شایسته ریشه در اندیشه‌های والای اسلامی دارد تا جایی که پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) افراد را به تشویق کودکان ترغیب می‌کردند زیرا منجر به شکل گیری و تقویت یک رفتار شایسته در آنها می‌شود، اظهار کرد: ما نیز با آگاهی از این آموزه اسلامی - اخلاقی بر آن شدیم تا با تقدیر از این دانش آموز خردسال، علاوه بر الگوسازی، به تقویت این نوع رفتار و فرهنگ در سطح جامعه از جمله والدین کودکان کمک کنیم، زیرا والدینی که دوستدار طبیعت باشند قادرند فرزندانی دوست‌دار طبیعت به جامعه معرفی کنند.

کمالی یادآور شد: امیدواریم در سال‌های آتی نیز شاهد بروز این گونه رفتارهای شایسته از سوی شهروندان باشیم زیرا جامعه برای رسیدن به رشد و بالندگی نیاز به مشارکت یکایک شهروندان دارد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَكَرٍ أَو أُنثىٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما كانوا یَعمَلونَ(۹۷) هر كس كار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی كه مؤمن است، او را به حیاتی پاك زنده می‌داریم؛ و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی كه انجام می‌دادند، خواهیم داد. پایگاه اطلاع رسانی حیات طیبه فرصتی برای درک بیش از پیش آرمانشهر اسلامی و مهدویت .... شماره تماس : 09159263347
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    برای تحقق آرمانشهر اسلامی چه عاملی حیاتی تر است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 42
  • بازدید کلی : 34,207