loading...
حیات طیبه خراسان رضوی
روابط عمومی بازدید : 520 سه شنبه 21 خرداد 1392 نظرات (0)

آرمان شهر مهدوي چیست ؟

2 ـ 1 ـ اتصال آرمان‌شهر اسلامى مهدوي به عالم شهود و غيب

آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج)، تجسم كالبدى نقطه آرمانى انديشه‌هاى بشرى است. آرمان‌شهر حضرت ولی‌عصر(عج) هم امكان اتصال با آسمان‌ها و سيارات و كهكشان‌ها در سايه پيشرفت شگفت‌انگيز علوم به دست آن بزرگوار را داراست و هم امكان اتصال و حركت از جهان ماده به غيب و رسيدن به شهود معنا. و اين امر محقق نمی‌شود مگر در سايه تحقق امر «رجعت».


از امام پنج شيعيان حضرت محمد بن علي باقر(ع) ـ روايت شده است كه فرمود: "... بدانيد كه ذوالقرنين در انتخاب دو ابر رام و سركش مخيرگرديد و او ابر رام را برگزيد و ابر سركش، براى دوست و محبوب شما (مهدى) ذخيره گرديد، راوى گفت: سؤال كردم: ابر سركش كدام است؟ فرمود: ابرى كه در آن غرش رعد و صاعقه و يا برق وجود داشته باشد كه محبوب شما بر آن سوار مى‏گردد. بدانيد كه او بر ابر سوار گرديده و با اين وسائل بالا مى‏رود، وسائل آسمان‌ها و زمين‌هاى هفتگانه..." اين امر نشان از راهيابى آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج) به آسمان‌ها و كهكشان‌ها و ارتباط با عوالم مادى بالا است. روايات متعدد آن در حد زياد و تواتر است. منظور از رجعت باز شدن دريچه‌هاى جهان غيب و جهان مرگ بر روى آدمى است و تعدادى از جهان مرگ به جهان مادى و حيات دوباره برمى‏گردند كه اين امر در زمان حضور و ظهور حضرت مهدى(عج) و در آرمان‌شهر اسلامى آن حضرت تحقق خواهد يافت.


در روايتى از ابوبصير از امام باقر(ع) نقل شده است: "امام باقر به من فرمود: مگر اهل عراق منكر رجعت هستند؟ گفتم: آرى فرمود: آيا قرآن نمى‌خوانند: «و روزى كه از هر امت دسته‌اى را برانگيزيم»." استفاده از اين تعبير قرآن که می‌فرمايد: و روزي که از هر امت دسته‌ای را بر می‌انگيزيم رجعت ائمه معصومين: می‌باشد. در روايت ديگرى از امام صادق(ع) درباره آيه ياد شده سؤال كردند: حضرت فرمود: "مردم درباره آن چه مى‏گويند؟ عرض كردم آنها مى‏گويند آيه راجع به قيامت است. فرمود: آيا خداوند در قيامت از هر امتى دسته‏اى را زنده مى‏گرداند و بقيه را به حال خود رها مى‌سازد؟! اين آيه قطعاً در مورد رجعت است و آيه مربوط به قيامت اين است: «جملگى آنها را محشور گردانيم بى‌آن‌كه كسى را فروگذاريم»" که اشارت اين آيه به مسئله رجعت در مقايسه با آيه‌ای که نشان دهنده قيامت است قابل تمايز است. در روايتى ديگر، زراره نقل کرده است از امام صادق(ع) هنگامي که درباره امور مهم رجعت و امثال آن پرسيدم حضرت فرمود: "آنچه از آن مى‏پرسيد هنوز وقتش نرسيده است. بلكه آنها تكذيب كردند آنچه را كه احاطه علمى به آن نداشتند و به تأويل آن نرسيده‌اند".


اين روايت‌ها همگى نشان از تحقق امورى بزرگ در آرمان‌شهر اسلامى حضرت ولی‌عصر(عج) دارد. رجعت نه تنها سبب گشوده شدن دريچه‌هاى نوين معرفت بشرى بر حقايق عالم غيب و شهود و معنا مى‏گردد؛ بلكه سبب بصيرت هر چه بيشتر شهروندان آرمان‌شهر بر مسائلى بزرگ چون «مرگ و زندگى» مى‌شود. تمامى زمين در سيطره جهانى مهدى موعود(عج) به صورت آرمان‌شهرى واحد جلوه‌گر مى‏گردد و تمامى زمين به سجود پروردگار خود مى‏شتابد. وظيفه ما در عصر غيبت آن بزرگوار، تلاش در انتظار فرج و تحقق و خلق آرمان‌شهر اسلامى است. تا زمين به نور پروردگارش روشن شود. «و اشرقت الارض بنور ربّها» (س 39 زمر ـ آ 69)


2 ـ 2 ـ تکامل شگرف علوم در زمان ظهور

در عصر ظهور، به جهت جهش علمى و پيشرفت فن آورى و صنعت، وسايل ارتباطات و اطلاعات آن قدر پيشرفته خواهد بود كه دنيا را همچون كف دست نشان مى‏دهد و براى آگاهى به اقصى نقاط كشور، نيازى به وسايل و ابزار ارتباطى امروزى نيست. از اين رو حكومت مركزى، نسبت‏به كل عالم ـ كه تحت‏ حكومت واحد او هستند ـ تسلط كامل دارد و به موقع و بدون فوت وقت، وارد عمل شده، مشكل را حل مى‏كند و هر گونه توطئه و فساد را در نطفه خفه مى‏سازد. بين امام مهدى(عج) و مردم، نامه رسانى وجود ندارد و مردم در هر نقطه‏اى از كره زمين، امام را مشاهده مى‏كنند و امام با آنان سخن مى‏گويد.


اين مساله، اختصاص به امام و رعيت ندارد، بلكه مردم عادى نيز با همديگر سخن مى‏گويند و همديگر را مشاهده مى‏كنند، در حالى كه يكى در مشرق عالم و ديگرى در مغرب آن است. امام صادق(ع) مى‏فرمايد: "ان قائمنا اذا قام مد الله لشيعتنا فى اسماعهم و ابصارهم حتى لا يكون بينهم و بين القائم(ع) بريد، يكلمهم فيسمعون، و ينظرون اليه و هو فى مكانه"; هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند آن چنان گوش و چشم شيعيان ما را تقويت مى‏كند كه ميان آنان و آن حضرت (رهبر و پيشوايان) نامه رسان نخواهد بود، با آنها سخن مى‏گويد و آنان سخنش را مى‏شنوند و او را مى‏بينند; در حالى كه او در مكان خويش است. و مردم در نقاط ديگر جهان.


با پيشرفت علم و تکنولوژي همه دستورها و برنامه‏ها با سيستم «شهود و حضور» ابلاغ و اجرا مى‏شود. امام صادق(ع) در گفتار ديگرى اين حقيقت را به طور بارزى تكميل فرموده است: "ان المؤمن فى زمان القائم و هو بالمشرق ليرى اخاه الذى فى المغرب وكذا الذى فى المغرب يرى اخاه الذى بالمشرق"; مؤمن در زمان حضرت مهدى(عج) در حالى كه در مشرق است‏ برادر خود را در مغرب مى‏بيند و همچنين كسى كه در مغرب است، برادرش را در مشرق مشاهده مى‏كند. بنابراين ارتباط مستقيم نه تنها در سطح حكومت، بلكه در ميان عموم نيز عملى مى‏شود.


در اين زمان پيوندهاى ظاهرى، جسمانى و معنوى دل‏ها را استحكام مى‏بخشد، به گونه‏اى كه جهان به راستى به شكل يك خانه و مردمش همچون اهل يك خانواده در مى‏آيند. همچنين در جاي ديگر ابوبصير از امام صادق(ع) نقل کرده است که فرمود: "اذا تناهت الامور الى صاحب هذا الامر رفع الله تبارك و تعالى له كل منخفض من الارض و خفض له كل مرتفع حتى تكون الدنيا عنده بمنزلة راحته فايكم لو كانت فى راحته شعرة لم يبصرها"؛ از اين حديث چند چيز استنباط می‌شود: اول آنکه پيش از ظهور اين امکان وجود نداشته است و پس از ظهور حضرت و برقراري حکومت الهي اين امر محقق می‌شود. از کلمات «اذا تناهت الامور» و «صاحب هذه الامر» بر می‌آيد که اين امور توسط خداوند و بدست ايشان انجام می‌گيرد و از قوانين مادي تبعيت نمی‌کند و اين امر تنها و تنها اختصاص به امام عصر(عج) دارد.


و نکته سوم اين که از کلمه «دنيا» اسم برده شده است و نه «ارض» که با توجه به تفاوت اين دو کلمه منظور جهان شمول بودن امور و اينکه تمامي امور در اختيار آن حضرت قرار می‌گيرد. هنگامي که امور به صاحب اين امر محول می‌شود خداوند تبارک و تعالي براي او هر چيز پستي را مرتفع می‌سازد و هر بلندي را براي او پست می‌گرداند بطوريکه دنيا درنزد او مايه آرامش و راحتي باشد و حتي در اين راحتي مويي وجود ندارد که ديده نشود (همگي مورد عنايت قرار می‌گيرند).


2 ـ 3 ـ امنيت و سلامت در عصر ظهور

از روايات فراوان وارد شده می‌توان استنباط کرد که آرمان‌شهر اسلامى، شهر امن و سلام است; آن هم در معناى واقعى و در تمامى ابعاد آن. قرآن كريم به انسان‏ها و مؤمنان مستضعف، وعده چنين شهر امن و سلامت را داده و فرموده است: «زندگى شما پس از خوف تبديل به امن مى‏گردد» ولى تاكنون چنين امنيتى براى بشر در عالم تحقق پيدا نكرده است. و ائمه اطهار: در تفسير اين آيه فرموده‏اند: منظور، عصر ظهور حضرت قائم آل محمد(ص) است. قرآن کريم مى‏فرمايد: «وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الارض كما استخلف الذين من قبلهم و يمكنن لهم دينهم الذى ارتضى لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا» در اين آيه، سه وعده صريح و مهم به ايمان آورندگان (منتظران) داده شده است:


الف ـ استخلاف در زمين: حكومت در زمين به عنوان نمايندگى از خدا


ب ـ تمكين دين: نفوذ معنوى و حكومت دين (قوانين الهى) بر تمامى عرصه‏هاى زندگى


پ ـ تبديل خوف به امنيت: بر طرف شدن تمامى عوامل ترس و ناامنى و جايگزين شدن امنيت كامل و آرامش در همه روى زمين


امام زين العابدين(ع) فرموده است: "هم و الله شيعتنا اهل البيت‏ يفعل الله ذلك بهم على يدى رجل منا و هو مهدى هذه الامة"؛ اين گروه به خدا قسم همان پيروان ما هستند كه خداوند به وسيله مردى از خاندان ما، اين موضوع را تحقق مى‏بخشد و او مهدى اين امت است. از اين رو، مى‏گوييم شهر فاضله عصر ظهور، همان شهر امن و سلامت مورد وعده آيه ياد شده است.


2 ـ 4 ـ بهره گيرى از تمامى قابليت‌ها و قدرت‌ها و نيروهاى مادى در آرمان‌شهر حضرت مهدى موعود(عج)


در روايتى آمده است: «... زمين گنج‌هايش را براى او خارج مى‌سازد...» مراد از اين روايت بهره‏گيرى از تمامى قابليت‏ها و قدرت‏ها و نيروهاى مادى در آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج) است. از ويژگي‏هاى اين نكته برخوردارى تمامى زمين از نعمت‌ها و نيز عمران و آبادى زمين است و نشانگر رفاه اقتصادى بى‌سابقه مردم زمين و اقناع آنان از موهبت‌های مادي است. همچنين از خاتم انبياء روايت شده است: "امت من در زمان مهدى از چنان نعمتى برخوردار مي‏شود كه مانند آن را هرگز برخوردار نشده باشند، آسمان باران بر سر آنان فرو ريزد و زمين هيچ گياهى را نگاه نداشته، مگر اينكه آن را مى‌روياند".


2 ـ 5 ـ تربيت در عصر ظهور

تربيت يکي از مسائل مهم و مبتلا به کنوني جامع انساني است. بشر در قرون اخير، براى آسايش تن، هر چه فرمول اقتصادى و سياسى و هر چه امكانات علمى و تكنيكى در اختيار داشته، به استخدام در آورده است تا شايد بتواند آسايش اين جهانى انسان را بدو باز گرداند. حال آن كه او، پس از اين همه تلاش، هيچ گونه آرامشى در خود نمى‏يابد. جهان را تنگ و تاريك و سرد مى‏بيند و در آن احساس حقارت و پوچى مى‏كند و اين حالت‏ به اعتقاد منتقدان درون اين نظام (انسان محورى و انسان‏مدارى)، جز به نابودى انسان نمى‏انجامد. اما در شهر فاضله اسلامى، تنها سخن از آسايش تن و وفور ثروت و رفاه مادى نيست، بلكه در تصوير مهندسان اين شهر فاضله، انسان موجودى است داراى ابعاد مختلف كه تكامل و رشد او در گرو رشد متوازن تمامى آن ابعاد است.


شهر فاضله و بهشت زمينى موعود، تحقق نمى‏يابد، مگر آن كه بارقه‏اى از آسمان در آن حلول كند. تربيت و پرورش روح انسان‏ها و توجه به اخلاق و فضايل معنوى ـ كه از اساسى‏ترين برنامه‏هاى ظهور است ـ در همين راستا معنا مى‏يابد. شهر فاضله در عين اين كه شهر عدالت است، شهر رفاه، امنيت، تربيت، سجايا و فضايل انسانى نيز هست. در آن محيط، انسان‏هاى صالح تربيت مى‏يابند تا جامعه‏اى آرمانى و صالح بنا نهند. انسان‏ها علاوه بر دستيابى به غناى مالى، از غناى قلبى و روحى نيز بهره‏مند خواهند شد و در كنار اتمام نعمت و وفور ثروت، به اكمال اخلاق و فضيلت‏هاى انسانى نيز راه خواهند يافت. كينه‏هاى اخلاقى از قلب‏ها ريشه كن مى‏گردد. دروغ، تزوير و نامردمى، در روابط اجتماعى، جاى خود را به يك رويى و يك رنگى مى‏بخشد. جز با اين نگرش همه جانبه به انسان و در كنار هم چيدن اجزاى حقيقى او نمى‏توان به تعبير رؤياى هميشگى انسان در تاسيس شهر فاضله انسانى دست‏يافت.


2 ـ 6 ـ تكامل شگرف علوم در آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج)

در روايتى از امام جعفر صادق(ع) آمده است: "دانش بيست و هفت (شعبه و شاخه) است و مجموع آنچه پيامبران آورده‌اند دو حرف است و مردم تا آن روز بيش از دو حرف را نمى‏دانند و چون قائم قيام كند بيست و پنج حرف بقيه را برون آورده و در ميان مردم منتشر مى‌سازد و بدين‌سان مجموع بيست و هفت جزء دانش را نشر مى‌دهد".


اين روايت حكايت از تحول علوم توسط آن حضرت و جهشى عظيم در پيشرفت زندگى بشريت در تمامى زواياى زندگى بشرى دارد.آرمان‌شهر اسلامى حضرت مهدى(عج)؛ شهر نهايت علوم و دانش بشرى است. ارتباطات جمعى، ابزارهاى بصرى، سيستم‌هاى اقتصادى، حكومتى، قضاوتى، اجتماعى و غيره همگى با تحولى عظيم در آرمان‌شهر روبرو مى‌شوند. آرمان‌شهر مهدى موعود(عج) تحقق ابعاد بهشت آسمانى در قالبى زمينى است.


2 ـ 7 ـ جهان شمول بودن حکومت حضرت مهدي(عج)

آرمان‌شهر حضرت مهدى موعود(عج)، آرمان‌شهرى جهانى است و همه زمين بر پهنه حكومت عدل و داد آن بزرگوار خواهد بود. دين اسلام در سراسر زمين احيا و جهان شمول خواهد گشت. دين و اخلاق در آرمان‌شهر حضرت مهدى موعود(عج) در تمامى اقوام و ملل يكسان خواهد بود و احكام اسلام قلمروئى به گستردگى جهان خواهد يافت. به موجب حديثى حضرت صاحب الزمان(عج)... به هنگام انقلاب احوال مردم و اوضاع متزلزل قيام كند و زمين را پر از عدل و داد نمايد.


چنان كه از ظلم و ستم پر شده باشد. ساكنان آسمان و زمين از حكومت او راضى خواهند بود. جهان شمولى آرمان‌شهر مهدى موعود(عج) و جهانى بودن حكومت آن حضرت سبب احياء دوباره اسلام و جهان شمولى آن، يكسانى دين در تمامى زمين، يكسان بودن دستورها و برچيده شدن دستورات متناقض، رهبريت يگانه زمين، انطباق مردم با احكام و فرمان‌ها و قوانين جهانى آرمان‌شهر دينى و... خواهد گرديد.


2 ـ 8 ـ حاکميت در آرمان‌شهر

پيشرفت‏ها در عصر ظهور، معلول عواملى است كه يكى از آنها وجود رهبرى معصوم، پاك و منزه از هر نوع عيب و نقص (از قبيل احساسات حيوانى، خشم، غضب بى‏جا، شهوت، كبر و غرور و خودخواهى) است. او فقط وابسته به خدا است و به همه ملت‏ها، جمعيت‏ها و نژادها، با چشم مهربانى و برابرى نگاه مى‏كند و فرقى بين اقوام و قبايل قائل نيست.


بين سياه و سفيد، آسيايى و آمريكايى و اروپايى و آفريقايى فرقى نمى‏گذارد و به همه با ديد يكسان مى‏نگرد. در حالى كه رهبران ديگر دنيا چنين نيستند، و عالى‏ترين همت آنان، استثمار ديگران و هضم يك جامعه در جامعه قوى‏تر و كوشش براى يك ملت است. آنها مى‏خواهند ملتى را فداى ملت ديگر كنند و ذخاير طبيعى ملت ضعيف را به نفع ملت‏خود تصاحب نمايند.


اما رهبران الهى چون وابسته به جمعيت ‏خاصى نبوده و خود را وابسته به خدايى مى‏دانند كه خالق و رازق همه است، هدفشان آسايش عمومى، آزادى گسترده و تشكيل يك سازمان عالى الهى است كه در سايه آن، بشر مانند افراد يك خانواده زندگى كنند و سفيد و سياه باهم برادر و برابر باشند. سرانجام اداره امور جهان، در كف با كفايت صالح‏ترين افراد بشر قرار خواهد گرفت و به بركت وجود آن حاكم معصوم الهى، بشريت از آسيب ظلم و ستم نجات يافته، از ترس فقر، پريشانى، ناامنى‏هاى گوناگون و بى‏عدالتى‏ها آزاد خواهد شد. اينك كه عالم به سوى يك آينده درخشان، تكامل روحانى و عقلانى، نظام مستحكم دينى و الهى، عصر صلح و صفا و برادرى و همكارى، پيش مى‏رود. حكومتى كه در شهر فاضله اسلامى و در عصر حاكميت امام مهدى(عج) مستقر خواهد شد، در تمام جهات با حكومت‏هاى موجود در عالم فرق دارد.


حاكم، نوع حكومت، قوانين و نظامات جارى در آن، هيچ شباهتى با حكومت‏هاى موجود در عالم ندارد؛ نوع حكومتش، الهى و بر مبناى ايمان به خداى يگانه و توحيد خالص است و هدفش متحد كردن جماعت‏ها و ملت‏ها، برداشتن ديوارهاى امتيازات و اعتبارات بيهوده، برقرار كردن توحيد كلمه، ايجاد همكارى و ارتباط بين مردم است. حاكم آن نيز امام معصوم، احيا كننده شريعت نبوى و مجرى قوانين اسلامى و دستورات الهى است. اسلام مى‏خواهد تمام اختلافات و جدايى‏ها را كه به نام‏هاى گوناگون پديد آمده، به وسيله عقيده توحيدى، از ميان بردارد. تمامى اختلافات نژادى، طبقاتى، ملى، وطنى، جغرافيايى، مسلكى، حزبى و زبانى بايد از ميان برود و سبب امتياز، افتخار و اعتبار نباشد و حتى در آن حكومت، اختلاف دينى هم بايد كنار گذاشته شود و همه، در زير پرچم اسلام تسليم فرمان خدا باشند.


اين همان حكومت واحد جهانى است كه كره زمين با يك حاكم، يك نوع حكومت و با يك شيوه و روش عادلانه اداره مى‏شود. اسلام براى بشر چنين حكومتى را پيش بينى كرده و در حدودى كه وظيفه تشريع است، مقدمات آن را فراهم ساخته و عملى شدن آن را موكول به آماده شدن زمينه كامل آن كرده است. اساسا حفظ يك انسان كامل به عنوان ولى الله الاعظم و نگه‏دارى آن در پشت پرده غيبت، براى تشكيل چنان حكومت واحد جهانى است، زيرا تشكيل چنان حكومتى، از عهده انسان‏هاى عادى خارج است.


2 ـ 10 ـ رفاه و آسايش

آرمان‌شهر مهدوي، آرمان‌شهر آسايش و رفاه همگانى است. نعمت‌های فراوان و رفاه در تمامي ابعاد آن به گونه‌ای خواهد بود كه ديگر نيازمندى در سطح جامعه يافت نمى‏شود، چون توزيع عادلانه منابع و ثروت جايى براى فقر و طبقه ضعيف باقى نمى‏گذارد. در آن جامعه، مانند جوامع كنونى عمل نمى‏شود كه بيش از هشتاد درصد ثروت جامعه، در دست كمتر از بيست درصد جامعه و بيست درصد آن در دست هشتاد درصد مردم باشد و در نتيجه طبقه مرفه و فقير پيدا شود. به علاوه در آن عصر، به جهت اجراى عدالت، نه آسمان از ريزش بركات خود بر مردم دريغ مى‏ورزد و نه زمين امساك مى‏كند، بلكه هرچه دارند در اختيار بشر قرار مى‏دهند.


از اين رو در آرمان‌شهر که محور همه امور عدالت و قسط است حقوق انسان‏ها محور توجه و برنامه‏ريزى است، بالطبع بذر اين توجه، محصولى چون رفاه و برخوردارى همگانى از موهبت‏هاى الهى را در پى خواهد داشت. اين موضوع در روايات اهل بيت: به خوبى تبيين شده است؛ «انه يبلغ سلطانه المشرق و المغرب و تظهر له الكنوز و لايبقى فى الارض خراب الا يعمره» حكومت او شرق و غرب جهان را فرا مى‏گيرد و گنج‏هاى زمين براى او ظاهر مى‏شود و در سرتاسر جهان جاى ويرانى باقى نخواهد ماند مگر اين كه آن را آباد خواهد ساخت‏.


امام صادق(ع) فرمود: "اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ايامه الجور و آمنت ‏به السبل و اخرجت الارض بركاتها ورد كل حق الى اهله... و حكم بين الناس بحكم داود و حكم محمد صلى الله عليه و آله و سلم فحينئذ تظهر الارض كنوزها وتبدى بركاتها ولايجد الرجل منكم يومئذ موضعا لصدقته ولا لبره لشمول الغنى جميع المؤمنين" وقتى كه قائم قيام كند، حكومت را براساس عدالت قرار مى‏دهد و ظلم و جور در دوران او برچيده مى‏شود و جاده‏ها در پرتو وجودش، امن و امان مى‏گردد، و زمين بركاتش را خارج مى‏سازد و هر حقى به صاحبش مى‏رسد، و در ميان مردم، همانند داود و محمد حكم و داورى مى‏كند.


در اين هنگام زمين گنج‏هايش را آشكار مى‏سازد و بركات خود را ظاهر مى‏كند و كسى موردى را براى انفاق و صدقه و كمك مالى نمى‏يابد زيرا همه مؤمنان بى نياز و غنى خواهند شد. بيان ظاهر شدن بركات زمين و خارج شدن گنج‏ها، نشان مى‏دهد كه هم مساله زراعت و كشاورزى به اوج ترقى خود مى‏رسد و هم تمام منابع زير زمينى، كشف و مورد استفاده قرار مى‏گيرد. در آمد سرانه افراد، آن قدر بالا مى‏رود كه در هيچ جامعه‏اى، فقيرى پيدا نمى‏شود و همه به سر حد بى نيازى و خود كفايى مى‏رسند.


حضرت امير المومنين(ع) فرمود: "يزرع الانسان مدا، يخرج له سبعماة مد كما قال الله تعالى كمثل حبة انبتت ‏سبع سنابل فى كل سنبلة ماة حبة و الله يضاعف لمن يشاء"; [در عصر حضرت مهدى] انسان يك مد مى‏كارد و هفتصد مد برداشت مى‏كند، چنان كه مضمون آيه شريفه قرآن است‏. همچنين در جايي ديگر پيامبر اعظم خدا(ص) فرمود: "و يخرج له الارض افلاذ كبدها ويحثوالمال حثوا ولايعده عدا" زمين در آن عصر قطعات كبد خود را براى او بيرون مى‏فرستد و او ثروت بدون شماره و محاسبه در ميان مردم پخش مى‏كند.


و در جاي ديگر می‌فرمايد: "ابشركم بالمهدى يملا الارض قسطا كما ملئت جورا و ظلما، يرضى عنه سكان السماء و الارض يقسم المال صحاحا فقال رجل ما معنى صحاحا؟ قال: بالتسوية بين الناس، و يملا قلوب امة محمد غنى و يسعهم عدله حتى يامر مناديا ينادى يقول: من له بالمال حاجة فلا يقوم من الناس الا رجل واحد ثم يامر له بالمال فياخذ ثم يندم ويرد" شما را به ظهور حضرت مهدى(عج) بشارت مى‏دهم كه زمين را پر از عدالت مى‏كند، همان گونه كه پر از جور و ستم شده است.


ساكنان آسمان‌ها و زمين از او راضى مى‏شوند و اموال و ثروت‏ها را به طور صحيح تقسيم مى‏كند. شخصى پرسيد تقسيم صحيح ثروت چيست؟ فرمود: به طور مساوى در ميان مردم تقسيم شود و دل‏هاى پيروان محمد را پر از بى نيازى كند و عدالتش همه را فراگيرد، تا آن جا كه دستور دهد كسى با صداى بلند صدا زند كه هر كس نياز مالى دارد، برخيزد. هيچ كس جز يك نفر بر نمى‏خيرد، سپس امام دستور مى‏دهد مال قابل ملاحظه‏اى به او بدهند; اما او به زودى پشيمان مى‏شود كه چرا آزمند و حريص بوده است و مال را بر مى‏گردان.


2 ـ 11 ـ عدل

در اسلام، مساله عدل، از روز نخست در تمام زمينه‏ها مورد توجه و عنايت ‏بوده است، از بعد عقيدتى و دينى گرفته تا بعد فقهى و اجتماعى، از قرآن و سنت‏ بر مى‏آيد كه عدل و مظاهر آن، پسنديده و موجب خشنودى حضرت حق است; اما قدر و منزلت آن، به علت گستردگى و اقامه آن در سطح وسيع اجتماعى است; يعنى، مردم آن قدر به رشد معنوى و كمال روحى نايل گردند كه تمام افراد يا حداقل اكثر آنان، خواهان عدل باشند و خود عملا آن را به اجرا گذارند.


پيامبران الهى، در ماموريت آسمانى خود، خواهان اقامه عدل در جهان و در بين همه انسان‏ها بوده‏اند و مى‏خواستند مردم را طورى تربيت كنند كه آنان خود قسط و عدل را به پا دارند; نه آن كه به زور و قدرت حاكم به عدالت تن دهند. قرآن كريم مى‏فرمايد: "لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط"


از اين آيه استفاده مى‏شود كه پيامبران مى‏خواستند، مردم را طورى تربيت كنند تا خود، قيام به قسط نمايند و عدل را بر پا دارند; لذا فرمود: «ليقوم الناس بالقسط‏» و نفرمود: «ليقيموا الناس بالقسط‏» تا معنايش اين باشد كه پيامبران به عنوان حاكم عادل، مانند ساير زمامداران عادل، مردم را با نيروى نظامى و انتظامى و قدرت‏هاى اجرايى، به رعايت عدل وا دارند; زيرا فرق است‏ بين اين كه حاكمى خود عادل باشد و بخواهد در حكومت او عدل اجرا شود و به كسى ستم نگردد و بين آن كه مردم در جامعه، از نظر كمالات و درك عقلانى به جايى برسند كه خود اقامه عدل نمايند و بفهمند كه عدل برتر از ظلم است و در آنان كششى نسبت‏ به ظلم نباشد. به هر حال در اسلام و تعاليم الهى، عدل از جايگاه رفيعى برخوردار است تا جايى كه همه انسان‏ها مامور شده‏اند در تمام زمينه‏هاى زندگى خود ـ در اصول و فروع، در نظام اجتماعى و اقتصادى، سياسى و نظامى، در گفتار و كردار و... عدالت را مراعات كنند. در زير چند روايت ذکر شده است:


اعدلوا هو اقرب للتقوى: عدالت ورزيد كه عدالت ‏به تقوا نزديك‏تر است.


اذا قلتم فاعدلوا: وقتى سخن گفتيد به عدالت‏سخن گوييد.


و ان الله يامر بالعدل و الاحسان: خداى متعال به عدل و احسان امر مى‏كند.


2 ـ 12 ـ علم در عصر ظهور

عصر ظهور، زمان گسترش و شكوفايى علم و دانايى است، و شهر فاضله اسلامى، شهر علم و دانش است. با آمدن منجى عالم، همان گونه كه ظلم و بيداد جاى خود را به عدل و دادگرى مى‏سپارد، و نابسامانى‏هاى اجتماعى به سامان مى‏گرايد، جهل و نادانى نيز جاى خود را به علم و دانايى مى‏دهد و جهان از نور عقل و دانش آكنده مى‏شود. علوم و دانش‏هايى كه در طول اعصار و قرون در پشت پرده‏ها مكنون مانده بود، ابراز مى‏گردد و مرز دانايى و يادگيرى تا سراپرده منازل و اعماق وجود تك تك انسان‏ها، گسترش مى‏يابد. حضرت امام محمد باقر(ع) فرموده است: "اذا قام قائمنا وضع الله يده على رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت ‏بها احلامهم" هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند دست محبتش را به سر بندگان مى‏گذارد و عقول آنها را با آن كامل و افكارشان را پرورش داده تكميل مى‏كند.


بدين ترتيب، در پرتو ارشاد و هدايت ‏حضرت مهدى(عج) و در زير دست عنايت او، مغزها در مسير كمال به حركت در مى‏آيد و انديشه‏ها شكوفا مى‏شوند. كوته بينى‏ها، تنگ‏نظرى‏ها و افكار پست و پليد ـ كه سرچشمه بسيارى از تضادها و برخوردهاى خشونت‏آميز اجتماعى است ـ ، بر طرف مى‏گردد. مردمى بلند نظر، با افكارى باز و سينه‏هايى گشاده و همتى والا و بينشى وسيع، پرورش مى‏يابند، لذا تعبير پياده شدن 27 حرف علم به منصه ظهور می‌رسد.


2 ـ 13 ـ نظام سياسى مصلح‏

دولت مصلح حكومتى جهانى و فراگير است، و حكومت‏هاى جهانى به لحاظ مبناى غير الهى و ابزارهاى غير مشروع محكوم به نابودى مى‏باشند. پيش از هر فرضيه و گمان بايد پذيرفت كه محتوا و قالب سياسى در حكومت مصلح موعود نبايد و نمى‏تواند در نمونه‏هاى تاريخى مشابه داشته باشد. اعلان قرآن مبنى بر جاء الحق و زهق الباطل از نابودى هر باطل خبر مى‏دهد و برچيده شدن حكومت‏هاى سراسر جهان را كه در دايره باطل قرار دارند، نويد مى‏دهد.


اين بشارت از دو ديدگاه قابل تأمل است:

الف ـ دولت مصلح حكومتى جهانى و فراگير است؛


ب ـ حكومت‏هاى جهانى به لحاظ تئورى و عملى باطل بوده و مشمول نابودى توسط حضرتش مى‏گردند.


براساس روايت‏ها، ساختار حكومت مهدى مصلح از نوع هيچ يك از نظام‏هاى موجود نيست بلكه در دايره تمدن اسلامى و نشأت گرفته از قرآن و سنت معصومين(ع) است.


راه‌کارهاي علمي رسيدن به آرمان‌شهر

3 ـ 1 ـ آموزش و پرورش

اسلام، تعليم و تزكيه را درصدر برنامه‌های خود قرارداده است. به گونه‌ای كه از همان آغاز نزول وحي، آن را از وظايف اصلي و حتمي پيامبر به حساب می‌آورد. اسلام، آموزش و پرورش را تنها يك حق ندانسته، بلكه وظيفه هر مسلمان می‌داند. پيامبر گرامي اسلام می‌فرمايد: "به دنبال دانش بودن وظيفه هركس و بر هر مسلماني واجب است". بنابراين آموزش و پرورش در سرنوشت جامعه نقش اساسي دارد: زيرا بدون افراد صالح و سالم، جامعه صالح و شايسته پديد نمي‏آيد و مردم در صورتي راه صلاح را می‌پيمايند كه علاوه بر داشتن زمينه فردي درست در درون خود زمينه‌های خوشايند و جذاب را در جامعه ببينند. پس افزون بر طرح و برنامه، ساختن افراد شايسته از راه كارهاي ضروري رسيدن به شهر فاضله مطلوب است. بر اين اساس آموزش و پرورش مقدمه پرورش و خودسازي است و رستگاري در سايه خودسازي به دست می‌آيد:بي ترديد آن كس كه به تزكيه و پاكي نفس خود پرداخت رستگار گشت.


3 ـ 2 ـ تحريم عوامل فساد

از ديگر راه كارهاي اسلام براي حفظ سلامت جامعه و اعتماد متقابل مردم با يكديگر، تحريم اعمالي است كه سلامت جامعه را به خطر می‌افكند. اسلام از يك سو با تحريم اعمالي همچون دروغ، غيبت، تهمت، قمار، سرقت و مقرركردن كيفر براي برخي از آنها حد و مرزي براي رفتارهاي اجتماعي قرارداده و از سوي ديگر، افشاي گناهاني را كه سبب دريده شدن پرده عفت عمومي می‌شود جرم دانسته است. از ديدگاه اسلام، توبه كردن از گناهاني كه با حقوق مرتبط نيست. بلكه از حقوق الهي است ـ بر اعتراف نزد قاضي و حاكم شرع اعتراف و تقاضاي پاك شدن فرمود: اگر پوشانده بود و توبه می‌كرد برايش بهتر بودالبته تحريم عوامل فساد و امر به اجتناب از آن‌ها بدان معنا نيست كه فرد گوشه گيري را اختيار كند و از جامعه دور شود. حضرت محمد(ص) در سخنان خود گوشه گيري را فاقد ارزش دانسته و جداشدگان از جماعت مسلمانان از دايره اسلام خارج شمرده است. هيچ رهبانيت و گوشه گيري در اسلام نيست به راستي خداوند بلند مرتبه بر ما رهبانيت قرار نداده است. رهبانيت امت من همان جهاد در راه خداست. در جايي ديگر می‌فرمايد: هر كس از جماعت مسلمانان جدا شود، قيد اسلام را از گردن خود برداشته است.


3 ـ 3 ـ تحكيم روابط اجتماعي

خداوند براي تحقق اين اصل مهم، آداب اجتماعي ويژه‌ای وضع كرده است كه برخي از آنها عبارتند از:


الف ـ سلام كردن و دست دادن در آغاز ملاقات: آن گاه كه همديگر را ملاقات می‌كنيد بيش از هرگونه كلامي اول به همديگر سلام كنيد و مصافحه كنيد.


ب. رفق و مدارا: رسول خدا(ص) می‌فرمايد: "مدارا كردن با مردم نيمي از ايمان است و ملايم و نرم بودن با آنان نيمي از خوشي در زندگي".


پ: فروتني: پيامبر اسلام فرمودند: "خداوند به داود وحي كرد به راستي نزديك ترين مردم به خدا متواضعان هستند، همان طور كه دورترين مردم از خدا متكبرانند".


ت: احترام به ديگران: (به ويژه سالخوردگان)؛ رسول خدا در اين باره می‌فرمايند: "گرامي داشتن مسلمان پير و سالخورده، بزرگ شمردن خداست".


ث: زيارت ديد و بازديد برادر مومن فقط به خاطر خدا، رسول خدا می‌فرمايد: "هركس برادرش را به خاطر خدا و در راه خدا زيارت كند خداوند عزيز و بلندمرتبه گويد: مرا زيارت و ثواب و پاداشت بر عهده من است".


ج: برآوردن نيازهاي مادي و معنوي ديگران: امام صادق می‌فرمايد: "هركس از مؤمني مشكلي را برطرف كند. خداوند در روز رستاخيز براي قلبش گشايش ايجاد می‌كند".


3 ـ 4 ـ تعاون و همكاري عمومى

براي تحقق شهر فاضله مطلوب در اسلام، تعاون و همكاري گروهي، به عنوان يكي از اصول و راه كارهاي مهم مطرح می‌شود: خداوند متعال در قرآن می‌فرمايد: «بر نيكي و پرهيزگاري يكديگر را ياري كنيد و با همديگر همكاري كنيد".


3 ـ 5 ـ تقويت بنيان خانواده

از آنجا كه خانواده می‌تواند نقطه آغازين هر صلاح و فساد باشد و اجتماع از تركيب خانواده پديد می‌آيد، اسلام بيش ترين توجه خود را به خانواده معطوف داشته است. پيامبر اكرم(ص) در اين باره می‌فرمايد: "در اسلام هيچ بنايي نزد خدا محبوب تر از تشكيل خانواده نيست." مسلم است كه بقاي خانواده نيز همچون شكل گيري آن مهم و ضروري است. امام صادق مردم را به تلاش براي حفظ خانواده فراخوانده و مي‏فرمايد: "هيچ چيز نزد خداوند عزيز و بلند مرتبه، مبغوض تر از خانه‌ای نيست كه به خاطر تفرقه خراب شود". طبيعي است هنگامي كه خانواده براساس مودت و تفاهم متقابل شكل گيرد و پدر و مادر با هم تفاهم و تعاون و آگاهي، فضايي آرام و مطلوب براي رشد فرزندان پديد آورند، حركت عمومي جامعه به سوي صلاح و سعادت خواهد بود. بدين سبب اسلام براي پدر و مادر به عنوان دو ركن اساسي سرنوشت ساز خانواده مقامي والا و ارزشمند درنظر گرفته. آنان را داراي مسئوليتي حساس و ويژه می‌داند.

آرمان شهر مهدوي

2 ـ 1 ـ اتصال آرمان‌شهر اسلامى مهدوي به عالم شهود و غيب

آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج)، تجسم كالبدى نقطه آرمانى انديشه‌هاى بشرى است. آرمان‌شهر حضرت ولی‌عصر(عج) هم امكان اتصال با آسمان‌ها و سيارات و كهكشان‌ها در سايه پيشرفت شگفت‌انگيز علوم به دست آن بزرگوار را داراست و هم امكان اتصال و حركت از جهان ماده به غيب و رسيدن به شهود معنا. و اين امر محقق نمی‌شود مگر در سايه تحقق امر «رجعت».


از امام پنج شيعيان حضرت محمد بن علي باقر(ع) ـ روايت شده است كه فرمود: "... بدانيد كه ذوالقرنين در انتخاب دو ابر رام و سركش مخيرگرديد و او ابر رام را برگزيد و ابر سركش، براى دوست و محبوب شما (مهدى) ذخيره گرديد، راوى گفت: سؤال كردم: ابر سركش كدام است؟ فرمود: ابرى كه در آن غرش رعد و صاعقه و يا برق وجود داشته باشد كه محبوب شما بر آن سوار مى‏گردد. بدانيد كه او بر ابر سوار گرديده و با اين وسائل بالا مى‏رود، وسائل آسمان‌ها و زمين‌هاى هفتگانه..." اين امر نشان از راهيابى آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج) به آسمان‌ها و كهكشان‌ها و ارتباط با عوالم مادى بالا است. روايات متعدد آن در حد زياد و تواتر است. منظور از رجعت باز شدن دريچه‌هاى جهان غيب و جهان مرگ بر روى آدمى است و تعدادى از جهان مرگ به جهان مادى و حيات دوباره برمى‏گردند كه اين امر در زمان حضور و ظهور حضرت مهدى(عج) و در آرمان‌شهر اسلامى آن حضرت تحقق خواهد يافت.


در روايتى از ابوبصير از امام باقر(ع) نقل شده است: "امام باقر به من فرمود: مگر اهل عراق منكر رجعت هستند؟ گفتم: آرى فرمود: آيا قرآن نمى‌خوانند: «و روزى كه از هر امت دسته‌اى را برانگيزيم»." استفاده از اين تعبير قرآن که می‌فرمايد: و روزي که از هر امت دسته‌ای را بر می‌انگيزيم رجعت ائمه معصومين: می‌باشد. در روايت ديگرى از امام صادق(ع) درباره آيه ياد شده سؤال كردند: حضرت فرمود: "مردم درباره آن چه مى‏گويند؟ عرض كردم آنها مى‏گويند آيه راجع به قيامت است. فرمود: آيا خداوند در قيامت از هر امتى دسته‏اى را زنده مى‏گرداند و بقيه را به حال خود رها مى‌سازد؟! اين آيه قطعاً در مورد رجعت است و آيه مربوط به قيامت اين است: «جملگى آنها را محشور گردانيم بى‌آن‌كه كسى را فروگذاريم»" که اشارت اين آيه به مسئله رجعت در مقايسه با آيه‌ای که نشان دهنده قيامت است قابل تمايز است. در روايتى ديگر، زراره نقل کرده است از امام صادق(ع) هنگامي که درباره امور مهم رجعت و امثال آن پرسيدم حضرت فرمود: "آنچه از آن مى‏پرسيد هنوز وقتش نرسيده است. بلكه آنها تكذيب كردند آنچه را كه احاطه علمى به آن نداشتند و به تأويل آن نرسيده‌اند".


اين روايت‌ها همگى نشان از تحقق امورى بزرگ در آرمان‌شهر اسلامى حضرت ولی‌عصر(عج) دارد. رجعت نه تنها سبب گشوده شدن دريچه‌هاى نوين معرفت بشرى بر حقايق عالم غيب و شهود و معنا مى‏گردد؛ بلكه سبب بصيرت هر چه بيشتر شهروندان آرمان‌شهر بر مسائلى بزرگ چون «مرگ و زندگى» مى‌شود. تمامى زمين در سيطره جهانى مهدى موعود(عج) به صورت آرمان‌شهرى واحد جلوه‌گر مى‏گردد و تمامى زمين به سجود پروردگار خود مى‏شتابد. وظيفه ما در عصر غيبت آن بزرگوار، تلاش در انتظار فرج و تحقق و خلق آرمان‌شهر اسلامى است. تا زمين به نور پروردگارش روشن شود. «و اشرقت الارض بنور ربّها» (س 39 زمر ـ آ 69)


2 ـ 2 ـ تکامل شگرف علوم در زمان ظهور

در عصر ظهور، به جهت جهش علمى و پيشرفت فن آورى و صنعت، وسايل ارتباطات و اطلاعات آن قدر پيشرفته خواهد بود كه دنيا را همچون كف دست نشان مى‏دهد و براى آگاهى به اقصى نقاط كشور، نيازى به وسايل و ابزار ارتباطى امروزى نيست. از اين رو حكومت مركزى، نسبت‏به كل عالم ـ كه تحت‏ حكومت واحد او هستند ـ تسلط كامل دارد و به موقع و بدون فوت وقت، وارد عمل شده، مشكل را حل مى‏كند و هر گونه توطئه و فساد را در نطفه خفه مى‏سازد. بين امام مهدى(عج) و مردم، نامه رسانى وجود ندارد و مردم در هر نقطه‏اى از كره زمين، امام را مشاهده مى‏كنند و امام با آنان سخن مى‏گويد.


اين مساله، اختصاص به امام و رعيت ندارد، بلكه مردم عادى نيز با همديگر سخن مى‏گويند و همديگر را مشاهده مى‏كنند، در حالى كه يكى در مشرق عالم و ديگرى در مغرب آن است. امام صادق(ع) مى‏فرمايد: "ان قائمنا اذا قام مد الله لشيعتنا فى اسماعهم و ابصارهم حتى لا يكون بينهم و بين القائم(ع) بريد، يكلمهم فيسمعون، و ينظرون اليه و هو فى مكانه"; هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند آن چنان گوش و چشم شيعيان ما را تقويت مى‏كند كه ميان آنان و آن حضرت (رهبر و پيشوايان) نامه رسان نخواهد بود، با آنها سخن مى‏گويد و آنان سخنش را مى‏شنوند و او را مى‏بينند; در حالى كه او در مكان خويش است. و مردم در نقاط ديگر جهان.


با پيشرفت علم و تکنولوژي همه دستورها و برنامه‏ها با سيستم «شهود و حضور» ابلاغ و اجرا مى‏شود. امام صادق(ع) در گفتار ديگرى اين حقيقت را به طور بارزى تكميل فرموده است: "ان المؤمن فى زمان القائم و هو بالمشرق ليرى اخاه الذى فى المغرب وكذا الذى فى المغرب يرى اخاه الذى بالمشرق"; مؤمن در زمان حضرت مهدى(عج) در حالى كه در مشرق است‏ برادر خود را در مغرب مى‏بيند و همچنين كسى كه در مغرب است، برادرش را در مشرق مشاهده مى‏كند. بنابراين ارتباط مستقيم نه تنها در سطح حكومت، بلكه در ميان عموم نيز عملى مى‏شود.


در اين زمان پيوندهاى ظاهرى، جسمانى و معنوى دل‏ها را استحكام مى‏بخشد، به گونه‏اى كه جهان به راستى به شكل يك خانه و مردمش همچون اهل يك خانواده در مى‏آيند. همچنين در جاي ديگر ابوبصير از امام صادق(ع) نقل کرده است که فرمود: "اذا تناهت الامور الى صاحب هذا الامر رفع الله تبارك و تعالى له كل منخفض من الارض و خفض له كل مرتفع حتى تكون الدنيا عنده بمنزلة راحته فايكم لو كانت فى راحته شعرة لم يبصرها"؛ از اين حديث چند چيز استنباط می‌شود: اول آنکه پيش از ظهور اين امکان وجود نداشته است و پس از ظهور حضرت و برقراري حکومت الهي اين امر محقق می‌شود. از کلمات «اذا تناهت الامور» و «صاحب هذه الامر» بر می‌آيد که اين امور توسط خداوند و بدست ايشان انجام می‌گيرد و از قوانين مادي تبعيت نمی‌کند و اين امر تنها و تنها اختصاص به امام عصر(عج) دارد.


و نکته سوم اين که از کلمه «دنيا» اسم برده شده است و نه «ارض» که با توجه به تفاوت اين دو کلمه منظور جهان شمول بودن امور و اينکه تمامي امور در اختيار آن حضرت قرار می‌گيرد. هنگامي که امور به صاحب اين امر محول می‌شود خداوند تبارک و تعالي براي او هر چيز پستي را مرتفع می‌سازد و هر بلندي را براي او پست می‌گرداند بطوريکه دنيا درنزد او مايه آرامش و راحتي باشد و حتي در اين راحتي مويي وجود ندارد که ديده نشود (همگي مورد عنايت قرار می‌گيرند).


2 ـ 3 ـ امنيت و سلامت در عصر ظهور

از روايات فراوان وارد شده می‌توان استنباط کرد که آرمان‌شهر اسلامى، شهر امن و سلام است; آن هم در معناى واقعى و در تمامى ابعاد آن. قرآن كريم به انسان‏ها و مؤمنان مستضعف، وعده چنين شهر امن و سلامت را داده و فرموده است: «زندگى شما پس از خوف تبديل به امن مى‏گردد» ولى تاكنون چنين امنيتى براى بشر در عالم تحقق پيدا نكرده است. و ائمه اطهار: در تفسير اين آيه فرموده‏اند: منظور، عصر ظهور حضرت قائم آل محمد(ص) است. قرآن کريم مى‏فرمايد: «وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الارض كما استخلف الذين من قبلهم و يمكنن لهم دينهم الذى ارتضى لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا» در اين آيه، سه وعده صريح و مهم به ايمان آورندگان (منتظران) داده شده است:


الف ـ استخلاف در زمين: حكومت در زمين به عنوان نمايندگى از خدا


ب ـ تمكين دين: نفوذ معنوى و حكومت دين (قوانين الهى) بر تمامى عرصه‏هاى زندگى


پ ـ تبديل خوف به امنيت: بر طرف شدن تمامى عوامل ترس و ناامنى و جايگزين شدن امنيت كامل و آرامش در همه روى زمين


امام زين العابدين(ع) فرموده است: "هم و الله شيعتنا اهل البيت‏ يفعل الله ذلك بهم على يدى رجل منا و هو مهدى هذه الامة"؛ اين گروه به خدا قسم همان پيروان ما هستند كه خداوند به وسيله مردى از خاندان ما، اين موضوع را تحقق مى‏بخشد و او مهدى اين امت است. از اين رو، مى‏گوييم شهر فاضله عصر ظهور، همان شهر امن و سلامت مورد وعده آيه ياد شده است.


2 ـ 4 ـ بهره گيرى از تمامى قابليت‌ها و قدرت‌ها و نيروهاى مادى در آرمان‌شهر حضرت مهدى موعود(عج)


در روايتى آمده است: «... زمين گنج‌هايش را براى او خارج مى‌سازد...» مراد از اين روايت بهره‏گيرى از تمامى قابليت‏ها و قدرت‏ها و نيروهاى مادى در آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج) است. از ويژگي‏هاى اين نكته برخوردارى تمامى زمين از نعمت‌ها و نيز عمران و آبادى زمين است و نشانگر رفاه اقتصادى بى‌سابقه مردم زمين و اقناع آنان از موهبت‌های مادي است. همچنين از خاتم انبياء روايت شده است: "امت من در زمان مهدى از چنان نعمتى برخوردار مي‏شود كه مانند آن را هرگز برخوردار نشده باشند، آسمان باران بر سر آنان فرو ريزد و زمين هيچ گياهى را نگاه نداشته، مگر اينكه آن را مى‌روياند".


2 ـ 5 ـ تربيت در عصر ظهور

تربيت يکي از مسائل مهم و مبتلا به کنوني جامع انساني است. بشر در قرون اخير، براى آسايش تن، هر چه فرمول اقتصادى و سياسى و هر چه امكانات علمى و تكنيكى در اختيار داشته، به استخدام در آورده است تا شايد بتواند آسايش اين جهانى انسان را بدو باز گرداند. حال آن كه او، پس از اين همه تلاش، هيچ گونه آرامشى در خود نمى‏يابد. جهان را تنگ و تاريك و سرد مى‏بيند و در آن احساس حقارت و پوچى مى‏كند و اين حالت‏ به اعتقاد منتقدان درون اين نظام (انسان محورى و انسان‏مدارى)، جز به نابودى انسان نمى‏انجامد. اما در شهر فاضله اسلامى، تنها سخن از آسايش تن و وفور ثروت و رفاه مادى نيست، بلكه در تصوير مهندسان اين شهر فاضله، انسان موجودى است داراى ابعاد مختلف كه تكامل و رشد او در گرو رشد متوازن تمامى آن ابعاد است.


شهر فاضله و بهشت زمينى موعود، تحقق نمى‏يابد، مگر آن كه بارقه‏اى از آسمان در آن حلول كند. تربيت و پرورش روح انسان‏ها و توجه به اخلاق و فضايل معنوى ـ كه از اساسى‏ترين برنامه‏هاى ظهور است ـ در همين راستا معنا مى‏يابد. شهر فاضله در عين اين كه شهر عدالت است، شهر رفاه، امنيت، تربيت، سجايا و فضايل انسانى نيز هست. در آن محيط، انسان‏هاى صالح تربيت مى‏يابند تا جامعه‏اى آرمانى و صالح بنا نهند. انسان‏ها علاوه بر دستيابى به غناى مالى، از غناى قلبى و روحى نيز بهره‏مند خواهند شد و در كنار اتمام نعمت و وفور ثروت، به اكمال اخلاق و فضيلت‏هاى انسانى نيز راه خواهند يافت. كينه‏هاى اخلاقى از قلب‏ها ريشه كن مى‏گردد. دروغ، تزوير و نامردمى، در روابط اجتماعى، جاى خود را به يك رويى و يك رنگى مى‏بخشد. جز با اين نگرش همه جانبه به انسان و در كنار هم چيدن اجزاى حقيقى او نمى‏توان به تعبير رؤياى هميشگى انسان در تاسيس شهر فاضله انسانى دست‏يافت.


2 ـ 6 ـ تكامل شگرف علوم در آرمان‌شهر اسلامى مهدى موعود(عج)

در روايتى از امام جعفر صادق(ع) آمده است: "دانش بيست و هفت (شعبه و شاخه) است و مجموع آنچه پيامبران آورده‌اند دو حرف است و مردم تا آن روز بيش از دو حرف را نمى‏دانند و چون قائم قيام كند بيست و پنج حرف بقيه را برون آورده و در ميان مردم منتشر مى‌سازد و بدين‌سان مجموع بيست و هفت جزء دانش را نشر مى‌دهد".


اين روايت حكايت از تحول علوم توسط آن حضرت و جهشى عظيم در پيشرفت زندگى بشريت در تمامى زواياى زندگى بشرى دارد.آرمان‌شهر اسلامى حضرت مهدى(عج)؛ شهر نهايت علوم و دانش بشرى است. ارتباطات جمعى، ابزارهاى بصرى، سيستم‌هاى اقتصادى، حكومتى، قضاوتى، اجتماعى و غيره همگى با تحولى عظيم در آرمان‌شهر روبرو مى‌شوند. آرمان‌شهر مهدى موعود(عج) تحقق ابعاد بهشت آسمانى در قالبى زمينى است.


2 ـ 7 ـ جهان شمول بودن حکومت حضرت مهدي(عج)

آرمان‌شهر حضرت مهدى موعود(عج)، آرمان‌شهرى جهانى است و همه زمين بر پهنه حكومت عدل و داد آن بزرگوار خواهد بود. دين اسلام در سراسر زمين احيا و جهان شمول خواهد گشت. دين و اخلاق در آرمان‌شهر حضرت مهدى موعود(عج) در تمامى اقوام و ملل يكسان خواهد بود و احكام اسلام قلمروئى به گستردگى جهان خواهد يافت. به موجب حديثى حضرت صاحب الزمان(عج)... به هنگام انقلاب احوال مردم و اوضاع متزلزل قيام كند و زمين را پر از عدل و داد نمايد.


چنان كه از ظلم و ستم پر شده باشد. ساكنان آسمان و زمين از حكومت او راضى خواهند بود. جهان شمولى آرمان‌شهر مهدى موعود(عج) و جهانى بودن حكومت آن حضرت سبب احياء دوباره اسلام و جهان شمولى آن، يكسانى دين در تمامى زمين، يكسان بودن دستورها و برچيده شدن دستورات متناقض، رهبريت يگانه زمين، انطباق مردم با احكام و فرمان‌ها و قوانين جهانى آرمان‌شهر دينى و... خواهد گرديد.


2 ـ 8 ـ حاکميت در آرمان‌شهر

پيشرفت‏ها در عصر ظهور، معلول عواملى است كه يكى از آنها وجود رهبرى معصوم، پاك و منزه از هر نوع عيب و نقص (از قبيل احساسات حيوانى، خشم، غضب بى‏جا، شهوت، كبر و غرور و خودخواهى) است. او فقط وابسته به خدا است و به همه ملت‏ها، جمعيت‏ها و نژادها، با چشم مهربانى و برابرى نگاه مى‏كند و فرقى بين اقوام و قبايل قائل نيست.


بين سياه و سفيد، آسيايى و آمريكايى و اروپايى و آفريقايى فرقى نمى‏گذارد و به همه با ديد يكسان مى‏نگرد. در حالى كه رهبران ديگر دنيا چنين نيستند، و عالى‏ترين همت آنان، استثمار ديگران و هضم يك جامعه در جامعه قوى‏تر و كوشش براى يك ملت است. آنها مى‏خواهند ملتى را فداى ملت ديگر كنند و ذخاير طبيعى ملت ضعيف را به نفع ملت‏خود تصاحب نمايند.


اما رهبران الهى چون وابسته به جمعيت ‏خاصى نبوده و خود را وابسته به خدايى مى‏دانند كه خالق و رازق همه است، هدفشان آسايش عمومى، آزادى گسترده و تشكيل يك سازمان عالى الهى است كه در سايه آن، بشر مانند افراد يك خانواده زندگى كنند و سفيد و سياه باهم برادر و برابر باشند. سرانجام اداره امور جهان، در كف با كفايت صالح‏ترين افراد بشر قرار خواهد گرفت و به بركت وجود آن حاكم معصوم الهى، بشريت از آسيب ظلم و ستم نجات يافته، از ترس فقر، پريشانى، ناامنى‏هاى گوناگون و بى‏عدالتى‏ها آزاد خواهد شد. اينك كه عالم به سوى يك آينده درخشان، تكامل روحانى و عقلانى، نظام مستحكم دينى و الهى، عصر صلح و صفا و برادرى و همكارى، پيش مى‏رود. حكومتى كه در شهر فاضله اسلامى و در عصر حاكميت امام مهدى(عج) مستقر خواهد شد، در تمام جهات با حكومت‏هاى موجود در عالم فرق دارد.


حاكم، نوع حكومت، قوانين و نظامات جارى در آن، هيچ شباهتى با حكومت‏هاى موجود در عالم ندارد؛ نوع حكومتش، الهى و بر مبناى ايمان به خداى يگانه و توحيد خالص است و هدفش متحد كردن جماعت‏ها و ملت‏ها، برداشتن ديوارهاى امتيازات و اعتبارات بيهوده، برقرار كردن توحيد كلمه، ايجاد همكارى و ارتباط بين مردم است. حاكم آن نيز امام معصوم، احيا كننده شريعت نبوى و مجرى قوانين اسلامى و دستورات الهى است. اسلام مى‏خواهد تمام اختلافات و جدايى‏ها را كه به نام‏هاى گوناگون پديد آمده، به وسيله عقيده توحيدى، از ميان بردارد. تمامى اختلافات نژادى، طبقاتى، ملى، وطنى، جغرافيايى، مسلكى، حزبى و زبانى بايد از ميان برود و سبب امتياز، افتخار و اعتبار نباشد و حتى در آن حكومت، اختلاف دينى هم بايد كنار گذاشته شود و همه، در زير پرچم اسلام تسليم فرمان خدا باشند.


اين همان حكومت واحد جهانى است كه كره زمين با يك حاكم، يك نوع حكومت و با يك شيوه و روش عادلانه اداره مى‏شود. اسلام براى بشر چنين حكومتى را پيش بينى كرده و در حدودى كه وظيفه تشريع است، مقدمات آن را فراهم ساخته و عملى شدن آن را موكول به آماده شدن زمينه كامل آن كرده است. اساسا حفظ يك انسان كامل به عنوان ولى الله الاعظم و نگه‏دارى آن در پشت پرده غيبت، براى تشكيل چنان حكومت واحد جهانى است، زيرا تشكيل چنان حكومتى، از عهده انسان‏هاى عادى خارج است.


2 ـ 10 ـ رفاه و آسايش

آرمان‌شهر مهدوي، آرمان‌شهر آسايش و رفاه همگانى است. نعمت‌های فراوان و رفاه در تمامي ابعاد آن به گونه‌ای خواهد بود كه ديگر نيازمندى در سطح جامعه يافت نمى‏شود، چون توزيع عادلانه منابع و ثروت جايى براى فقر و طبقه ضعيف باقى نمى‏گذارد. در آن جامعه، مانند جوامع كنونى عمل نمى‏شود كه بيش از هشتاد درصد ثروت جامعه، در دست كمتر از بيست درصد جامعه و بيست درصد آن در دست هشتاد درصد مردم باشد و در نتيجه طبقه مرفه و فقير پيدا شود. به علاوه در آن عصر، به جهت اجراى عدالت، نه آسمان از ريزش بركات خود بر مردم دريغ مى‏ورزد و نه زمين امساك مى‏كند، بلكه هرچه دارند در اختيار بشر قرار مى‏دهند.


از اين رو در آرمان‌شهر که محور همه امور عدالت و قسط است حقوق انسان‏ها محور توجه و برنامه‏ريزى است، بالطبع بذر اين توجه، محصولى چون رفاه و برخوردارى همگانى از موهبت‏هاى الهى را در پى خواهد داشت. اين موضوع در روايات اهل بيت: به خوبى تبيين شده است؛ «انه يبلغ سلطانه المشرق و المغرب و تظهر له الكنوز و لايبقى فى الارض خراب الا يعمره» حكومت او شرق و غرب جهان را فرا مى‏گيرد و گنج‏هاى زمين براى او ظاهر مى‏شود و در سرتاسر جهان جاى ويرانى باقى نخواهد ماند مگر اين كه آن را آباد خواهد ساخت‏.


امام صادق(ع) فرمود: "اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ايامه الجور و آمنت ‏به السبل و اخرجت الارض بركاتها ورد كل حق الى اهله... و حكم بين الناس بحكم داود و حكم محمد صلى الله عليه و آله و سلم فحينئذ تظهر الارض كنوزها وتبدى بركاتها ولايجد الرجل منكم يومئذ موضعا لصدقته ولا لبره لشمول الغنى جميع المؤمنين" وقتى كه قائم قيام كند، حكومت را براساس عدالت قرار مى‏دهد و ظلم و جور در دوران او برچيده مى‏شود و جاده‏ها در پرتو وجودش، امن و امان مى‏گردد، و زمين بركاتش را خارج مى‏سازد و هر حقى به صاحبش مى‏رسد، و در ميان مردم، همانند داود و محمد حكم و داورى مى‏كند.


در اين هنگام زمين گنج‏هايش را آشكار مى‏سازد و بركات خود را ظاهر مى‏كند و كسى موردى را براى انفاق و صدقه و كمك مالى نمى‏يابد زيرا همه مؤمنان بى نياز و غنى خواهند شد. بيان ظاهر شدن بركات زمين و خارج شدن گنج‏ها، نشان مى‏دهد كه هم مساله زراعت و كشاورزى به اوج ترقى خود مى‏رسد و هم تمام منابع زير زمينى، كشف و مورد استفاده قرار مى‏گيرد. در آمد سرانه افراد، آن قدر بالا مى‏رود كه در هيچ جامعه‏اى، فقيرى پيدا نمى‏شود و همه به سر حد بى نيازى و خود كفايى مى‏رسند.


حضرت امير المومنين(ع) فرمود: "يزرع الانسان مدا، يخرج له سبعماة مد كما قال الله تعالى كمثل حبة انبتت ‏سبع سنابل فى كل سنبلة ماة حبة و الله يضاعف لمن يشاء"; [در عصر حضرت مهدى] انسان يك مد مى‏كارد و هفتصد مد برداشت مى‏كند، چنان كه مضمون آيه شريفه قرآن است‏. همچنين در جايي ديگر پيامبر اعظم خدا(ص) فرمود: "و يخرج له الارض افلاذ كبدها ويحثوالمال حثوا ولايعده عدا" زمين در آن عصر قطعات كبد خود را براى او بيرون مى‏فرستد و او ثروت بدون شماره و محاسبه در ميان مردم پخش مى‏كند.


و در جاي ديگر می‌فرمايد: "ابشركم بالمهدى يملا الارض قسطا كما ملئت جورا و ظلما، يرضى عنه سكان السماء و الارض يقسم المال صحاحا فقال رجل ما معنى صحاحا؟ قال: بالتسوية بين الناس، و يملا قلوب امة محمد غنى و يسعهم عدله حتى يامر مناديا ينادى يقول: من له بالمال حاجة فلا يقوم من الناس الا رجل واحد ثم يامر له بالمال فياخذ ثم يندم ويرد" شما را به ظهور حضرت مهدى(عج) بشارت مى‏دهم كه زمين را پر از عدالت مى‏كند، همان گونه كه پر از جور و ستم شده است.


ساكنان آسمان‌ها و زمين از او راضى مى‏شوند و اموال و ثروت‏ها را به طور صحيح تقسيم مى‏كند. شخصى پرسيد تقسيم صحيح ثروت چيست؟ فرمود: به طور مساوى در ميان مردم تقسيم شود و دل‏هاى پيروان محمد را پر از بى نيازى كند و عدالتش همه را فراگيرد، تا آن جا كه دستور دهد كسى با صداى بلند صدا زند كه هر كس نياز مالى دارد، برخيزد. هيچ كس جز يك نفر بر نمى‏خيرد، سپس امام دستور مى‏دهد مال قابل ملاحظه‏اى به او بدهند; اما او به زودى پشيمان مى‏شود كه چرا آزمند و حريص بوده است و مال را بر مى‏گردان.


2 ـ 11 ـ عدل

در اسلام، مساله عدل، از روز نخست در تمام زمينه‏ها مورد توجه و عنايت ‏بوده است، از بعد عقيدتى و دينى گرفته تا بعد فقهى و اجتماعى، از قرآن و سنت‏ بر مى‏آيد كه عدل و مظاهر آن، پسنديده و موجب خشنودى حضرت حق است; اما قدر و منزلت آن، به علت گستردگى و اقامه آن در سطح وسيع اجتماعى است; يعنى، مردم آن قدر به رشد معنوى و كمال روحى نايل گردند كه تمام افراد يا حداقل اكثر آنان، خواهان عدل باشند و خود عملا آن را به اجرا گذارند.


پيامبران الهى، در ماموريت آسمانى خود، خواهان اقامه عدل در جهان و در بين همه انسان‏ها بوده‏اند و مى‏خواستند مردم را طورى تربيت كنند كه آنان خود قسط و عدل را به پا دارند; نه آن كه به زور و قدرت حاكم به عدالت تن دهند. قرآن كريم مى‏فرمايد: "لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط"


از اين آيه استفاده مى‏شود كه پيامبران مى‏خواستند، مردم را طورى تربيت كنند تا خود، قيام به قسط نمايند و عدل را بر پا دارند; لذا فرمود: «ليقوم الناس بالقسط‏» و نفرمود: «ليقيموا الناس بالقسط‏» تا معنايش اين باشد كه پيامبران به عنوان حاكم عادل، مانند ساير زمامداران عادل، مردم را با نيروى نظامى و انتظامى و قدرت‏هاى اجرايى، به رعايت عدل وا دارند; زيرا فرق است‏ بين اين كه حاكمى خود عادل باشد و بخواهد در حكومت او عدل اجرا شود و به كسى ستم نگردد و بين آن كه مردم در جامعه، از نظر كمالات و درك عقلانى به جايى برسند كه خود اقامه عدل نمايند و بفهمند كه عدل برتر از ظلم است و در آنان كششى نسبت‏ به ظلم نباشد. به هر حال در اسلام و تعاليم الهى، عدل از جايگاه رفيعى برخوردار است تا جايى كه همه انسان‏ها مامور شده‏اند در تمام زمينه‏هاى زندگى خود ـ در اصول و فروع، در نظام اجتماعى و اقتصادى، سياسى و نظامى، در گفتار و كردار و... عدالت را مراعات كنند. در زير چند روايت ذکر شده است:


اعدلوا هو اقرب للتقوى: عدالت ورزيد كه عدالت ‏به تقوا نزديك‏تر است.


اذا قلتم فاعدلوا: وقتى سخن گفتيد به عدالت‏سخن گوييد.


و ان الله يامر بالعدل و الاحسان: خداى متعال به عدل و احسان امر مى‏كند.


2 ـ 12 ـ علم در عصر ظهور

عصر ظهور، زمان گسترش و شكوفايى علم و دانايى است، و شهر فاضله اسلامى، شهر علم و دانش است. با آمدن منجى عالم، همان گونه كه ظلم و بيداد جاى خود را به عدل و دادگرى مى‏سپارد، و نابسامانى‏هاى اجتماعى به سامان مى‏گرايد، جهل و نادانى نيز جاى خود را به علم و دانايى مى‏دهد و جهان از نور عقل و دانش آكنده مى‏شود. علوم و دانش‏هايى كه در طول اعصار و قرون در پشت پرده‏ها مكنون مانده بود، ابراز مى‏گردد و مرز دانايى و يادگيرى تا سراپرده منازل و اعماق وجود تك تك انسان‏ها، گسترش مى‏يابد. حضرت امام محمد باقر(ع) فرموده است: "اذا قام قائمنا وضع الله يده على رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت ‏بها احلامهم" هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند دست محبتش را به سر بندگان مى‏گذارد و عقول آنها را با آن كامل و افكارشان را پرورش داده تكميل مى‏كند.


بدين ترتيب، در پرتو ارشاد و هدايت ‏حضرت مهدى(عج) و در زير دست عنايت او، مغزها در مسير كمال به حركت در مى‏آيد و انديشه‏ها شكوفا مى‏شوند. كوته بينى‏ها، تنگ‏نظرى‏ها و افكار پست و پليد ـ كه سرچشمه بسيارى از تضادها و برخوردهاى خشونت‏آميز اجتماعى است ـ ، بر طرف مى‏گردد. مردمى بلند نظر، با افكارى باز و سينه‏هايى گشاده و همتى والا و بينشى وسيع، پرورش مى‏يابند، لذا تعبير پياده شدن 27 حرف علم به منصه ظهور می‌رسد.


2 ـ 13 ـ نظام سياسى مصلح‏

دولت مصلح حكومتى جهانى و فراگير است، و حكومت‏هاى جهانى به لحاظ مبناى غير الهى و ابزارهاى غير مشروع محكوم به نابودى مى‏باشند. پيش از هر فرضيه و گمان بايد پذيرفت كه محتوا و قالب سياسى در حكومت مصلح موعود نبايد و نمى‏تواند در نمونه‏هاى تاريخى مشابه داشته باشد. اعلان قرآن مبنى بر جاء الحق و زهق الباطل از نابودى هر باطل خبر مى‏دهد و برچيده شدن حكومت‏هاى سراسر جهان را كه در دايره باطل قرار دارند، نويد مى‏دهد.


اين بشارت از دو ديدگاه قابل تأمل است:

الف ـ دولت مصلح حكومتى جهانى و فراگير است؛


ب ـ حكومت‏هاى جهانى به لحاظ تئورى و عملى باطل بوده و مشمول نابودى توسط حضرتش مى‏گردند.


براساس روايت‏ها، ساختار حكومت مهدى مصلح از نوع هيچ يك از نظام‏هاى موجود نيست بلكه در دايره تمدن اسلامى و نشأت گرفته از قرآن و سنت معصومين(ع) است.


راه‌کارهاي علمي رسيدن به آرمان‌شهر

3 ـ 1 ـ آموزش و پرورش

اسلام، تعليم و تزكيه را درصدر برنامه‌های خود قرارداده است. به گونه‌ای كه از همان آغاز نزول وحي، آن را از وظايف اصلي و حتمي پيامبر به حساب می‌آورد. اسلام، آموزش و پرورش را تنها يك حق ندانسته، بلكه وظيفه هر مسلمان می‌داند. پيامبر گرامي اسلام می‌فرمايد: "به دنبال دانش بودن وظيفه هركس و بر هر مسلماني واجب است". بنابراين آموزش و پرورش در سرنوشت جامعه نقش اساسي دارد: زيرا بدون افراد صالح و سالم، جامعه صالح و شايسته پديد نمي‏آيد و مردم در صورتي راه صلاح را می‌پيمايند كه علاوه بر داشتن زمينه فردي درست در درون خود زمينه‌های خوشايند و جذاب را در جامعه ببينند. پس افزون بر طرح و برنامه، ساختن افراد شايسته از راه كارهاي ضروري رسيدن به شهر فاضله مطلوب است. بر اين اساس آموزش و پرورش مقدمه پرورش و خودسازي است و رستگاري در سايه خودسازي به دست می‌آيد:بي ترديد آن كس كه به تزكيه و پاكي نفس خود پرداخت رستگار گشت.


3 ـ 2 ـ تحريم عوامل فساد

از ديگر راه كارهاي اسلام براي حفظ سلامت جامعه و اعتماد متقابل مردم با يكديگر، تحريم اعمالي است كه سلامت جامعه را به خطر می‌افكند. اسلام از يك سو با تحريم اعمالي همچون دروغ، غيبت، تهمت، قمار، سرقت و مقرركردن كيفر براي برخي از آنها حد و مرزي براي رفتارهاي اجتماعي قرارداده و از سوي ديگر، افشاي گناهاني را كه سبب دريده شدن پرده عفت عمومي می‌شود جرم دانسته است. از ديدگاه اسلام، توبه كردن از گناهاني كه با حقوق مرتبط نيست. بلكه از حقوق الهي است ـ بر اعتراف نزد قاضي و حاكم شرع اعتراف و تقاضاي پاك شدن فرمود: اگر پوشانده بود و توبه می‌كرد برايش بهتر بودالبته تحريم عوامل فساد و امر به اجتناب از آن‌ها بدان معنا نيست كه فرد گوشه گيري را اختيار كند و از جامعه دور شود. حضرت محمد(ص) در سخنان خود گوشه گيري را فاقد ارزش دانسته و جداشدگان از جماعت مسلمانان از دايره اسلام خارج شمرده است. هيچ رهبانيت و گوشه گيري در اسلام نيست به راستي خداوند بلند مرتبه بر ما رهبانيت قرار نداده است. رهبانيت امت من همان جهاد در راه خداست. در جايي ديگر می‌فرمايد: هر كس از جماعت مسلمانان جدا شود، قيد اسلام را از گردن خود برداشته است.


3 ـ 3 ـ تحكيم روابط اجتماعي

خداوند براي تحقق اين اصل مهم، آداب اجتماعي ويژه‌ای وضع كرده است كه برخي از آنها عبارتند از:


الف ـ سلام كردن و دست دادن در آغاز ملاقات: آن گاه كه همديگر را ملاقات می‌كنيد بيش از هرگونه كلامي اول به همديگر سلام كنيد و مصافحه كنيد.


ب. رفق و مدارا: رسول خدا(ص) می‌فرمايد: "مدارا كردن با مردم نيمي از ايمان است و ملايم و نرم بودن با آنان نيمي از خوشي در زندگي".


پ: فروتني: پيامبر اسلام فرمودند: "خداوند به داود وحي كرد به راستي نزديك ترين مردم به خدا متواضعان هستند، همان طور كه دورترين مردم از خدا متكبرانند".


ت: احترام به ديگران: (به ويژه سالخوردگان)؛ رسول خدا در اين باره می‌فرمايند: "گرامي داشتن مسلمان پير و سالخورده، بزرگ شمردن خداست".


ث: زيارت ديد و بازديد برادر مومن فقط به خاطر خدا، رسول خدا می‌فرمايد: "هركس برادرش را به خاطر خدا و در راه خدا زيارت كند خداوند عزيز و بلندمرتبه گويد: مرا زيارت و ثواب و پاداشت بر عهده من است".


ج: برآوردن نيازهاي مادي و معنوي ديگران: امام صادق می‌فرمايد: "هركس از مؤمني مشكلي را برطرف كند. خداوند در روز رستاخيز براي قلبش گشايش ايجاد می‌كند".


3 ـ 4 ـ تعاون و همكاري عمومى

براي تحقق شهر فاضله مطلوب در اسلام، تعاون و همكاري گروهي، به عنوان يكي از اصول و راه كارهاي مهم مطرح می‌شود: خداوند متعال در قرآن می‌فرمايد: «بر نيكي و پرهيزگاري يكديگر را ياري كنيد و با همديگر همكاري كنيد".


3 ـ 5 ـ تقويت بنيان خانواده

از آنجا كه خانواده می‌تواند نقطه آغازين هر صلاح و فساد باشد و اجتماع از تركيب خانواده پديد می‌آيد، اسلام بيش ترين توجه خود را به خانواده معطوف داشته است. پيامبر اكرم(ص) در اين باره می‌فرمايد: "در اسلام هيچ بنايي نزد خدا محبوب تر از تشكيل خانواده نيست." مسلم است كه بقاي خانواده نيز همچون شكل گيري آن مهم و ضروري است. امام صادق مردم را به تلاش براي حفظ خانواده فراخوانده و مي‏فرمايد: "هيچ چيز نزد خداوند عزيز و بلند مرتبه، مبغوض تر از خانه‌ای نيست كه به خاطر تفرقه خراب شود". طبيعي است هنگامي كه خانواده براساس مودت و تفاهم متقابل شكل گيرد و پدر و مادر با هم تفاهم و تعاون و آگاهي، فضايي آرام و مطلوب براي رشد فرزندان پديد آورند، حركت عمومي جامعه به سوي صلاح و سعادت خواهد بود. بدين سبب اسلام براي پدر و مادر به عنوان دو ركن اساسي سرنوشت ساز خانواده مقامي والا و ارزشمند درنظر گرفته. آنان را داراي مسئوليتي حساس و ويژه می‌داند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَكَرٍ أَو أُنثىٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما كانوا یَعمَلونَ(۹۷) هر كس كار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی كه مؤمن است، او را به حیاتی پاك زنده می‌داریم؛ و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی كه انجام می‌دادند، خواهیم داد. پایگاه اطلاع رسانی حیات طیبه فرصتی برای درک بیش از پیش آرمانشهر اسلامی و مهدویت .... شماره تماس : 09159263347
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    برای تحقق آرمانشهر اسلامی چه عاملی حیاتی تر است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 50
  • بازدید کلی : 34,215