loading...
حیات طیبه خراسان رضوی
روابط عمومی بازدید : 427 سه شنبه 21 خرداد 1392 نظرات (1)

نوید کمالی محقق و پژوهشگر عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جدیدترین دیگاههای خود در حوزه معرفی جهانی سازی و مهدویت اعلام نمود زمینه های تحقق آرمان شهر اسلامی  مبتنی بر مهدویت و ولایت شکل گرفته است

همه مکاتب در رابطه با پایان تاریخ اصل فراگیری و جهانی بودن حکومت را به عنوان یکی از خصوصیات مهم آن شمرده اند. اینکه چرا همه مکاتب حکومت پایانی تاریخ را حکومتی جهانی دانسته اند خود مساله ای است که باید علت آن را در یک نکته بسیار مهم جستجو کرد و آن این است که، برقراری صلح و امنیت و تحقق رشد همه جانبه و فراگیر مردم جهان بدون برقراری حکومت جانی ممکن نیست. به همین دلیل است که، همواره تاریخ به سوی یک پارچگی حرکت می کند.

 فرآیند جهانی شدن عامل پدید آمدن تحولات بسیاری در ابعاد سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و دیگر ابعاد فردی و اجتماعی بوده است . اگر چه جهانی شدن در اولین قدمهای خود از ابتدای تاریخ بشر وجود داشته و فطرت توسعه طلب بشر نیز همواره او را برای فتح بهره مندیهای بیشتر در این راه یاری کرده است ، اما این حرکت خصوصا با رشد و توسعه ابزارهای رسانه ای و همچنین توسعه فن آوری های علمی ارتباطات و گسترش فعالیتهای تجاری و صنعتی و در نتیجه گسترش تعاملات انسانها شتابی روز افزون پیدا کرده است.

 در این میان مشترکات تکوینی انسانها همچون فطرت واحد در جهت کمال خواهی، زیبایی طلبی ، حقیقت جویی و یگر خصوصیات فطری و همچنین عقل گرایی بشر در جهت دست یابی به واقعیت و حقیقت و نیز اشتراک در بسیاری از تمایلات انسانی را می توان از عوامل تکوینی مؤثر در روند جهانی شدن و تحولات اجتماعی دانست . گرایش به دینداری و معنویت گرایی و تنفر از اختلاف و جنگ و ستیز و گرایش به آموزه های ادیان ابراهیمی نیز در این تحولات نقش بی بدیلی را ایفا کرده اند. گسترش علم و فن آوری و تولید ابزارهای رسانه ای و آسان شدن ارتباطات در میان مردم و ملتها و بالاخره گسترش تاثیرگذاری و تاثیر پذیری حرکتی به سوی یک پارچه گی جهان است.

 

در اینجا به اصولی که هر حکومت جهانی برای تحقق خود باید آنها را داشته باشد اشاره می شود: 

1 – حکومت جهانی باید منافع و بهره وری را برای همه انسانها تامین نماید. بر این اساس، نظریات و یا حکومتهایی که داعیه تامین منافع همه انسانها را ندارند ویا نمی توانند به این اصل عمل نمایند قادر به تشکیل حکومت جهانی نیستند.

در هر حال دو راه در پیش رو وجود دارد یا مکتبی جهان جهانی شده را برای گروهی خاص می خواهد، که در این صورت برای دست یابی به حکومت جهانی باید دیگران را نابود سازد در نتیجه مقدمه تشکیل این حکومت جنگهای بزرگ در عالم خواهد بود. در این نظریه حکومت جهانی تنها برای گروهی خاص بوده و در واقع حاکمیت گروهی بر جهان است نه برپایی حکومت جهانی واحد برای همه. بدون شک این نگرش به هیچ وجه با تشکیل حکومت جهانی سازگار نیست.

راه دوم اینکه جهان جهانی شده متعلق به همه انسانهایی باشد که در آن زندگی می کنند. در این صورت نیاز به حذف گروهی از انسانها نیست بلکه حکومت در بر گیرنده همه انسانها خواهد بود. در نتیجه جهانی شدن به معنی بهره مندی همه آحاد انسانی از گسترش فراگیر ارتباطات و تاثیر و تاثرات خواهد بود. که در این پروسه عملا همه انسانها در مسیر یک پارچگی هدفمند سهیم می شوند و از آن بهره مند می شوند.

در نظام جهانی مهدوی همه انسانها بهره مند می شوند و این حکومت مربوط به گروه خاصی نیست و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.

2 – حکومت جهانی باید بر اصول مشترکی که همه آن را بپذیرند بنا شود. در نتیجه، باید بنیانهای فکری و اجرایی آن مقبول همه انسانها باشد. بر این اساس، لازم است حکومت توانایی دفاع عقلانی از مشروعیت خود را داشته باشد و بر قانع ساختن انسانها نسبت به حکومت قادر باشد.

در نتیجه مکاتب و یا قوانینی که تامین کننده منافع برخی از مردم جهان ویا نگرشی غیر جامع دارند امکان برپایی حکومت جهانی را ندارند.

3 – حکومت جهانی باید بتواند اختلافات طبیعی میان انسانها و ملتها را در خود هضم کند، زیرا حکومت جهانی به معنای این نیست که همه انسانها در آن یک شکل و یک رنگ شوند و مانند یکدیگر فکر کنند. زیرا معنای این نگرش این است که برپایی عدالت بدون تغییر هویت انسانها ممکن نیست زیرا انسانها به طور طبیعی با یکدیگر مختلف آفریده شده اند. یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا .... بنابراین، باید دراین حکومت نوعی از اختلاف که مایه رشد و گسترش تعامل سازنده میان انسانها است مورد توجه قرار گیرد. از طرفی دیگر همین اختلافها نیز در طول تاریخ همواره عامل جنگها و ستیز ها بوده الست در نتیجه حکومت جهانی در واقع باید قادر به برقراری صلح وامنیت در عین محترم شمردن اختلافات وسلائق مردم جهان باشد.

در حکومت حضرت مهدی (عج) نسبت به گونه گونی انسانها و فرهنگها تا آنجا که به واجبات و محرمات گرفتار نشوند تسامح وجود دارد همانگونه که در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) همه تنوع ها در جامعه پذیرفته شد ودر عین حال هیچگونه منافاتی با یک پارچگی حکومت نداشت. اگر امروزه دیده میشود اسلام با انواع فرهنگها سازگاری داشته ودر همه کشورها و ملتها در حال گسترش است نشانه سازگاری و همراهی آن با اختلافات طبیعی میان انسانهاست.

4 – باید در تشکیل حکومت جهانی امر مشترکی وجود داشته باشد که بر اساس آن هویت واحد بود آن شکل بگیرد. بدون شک تنها وحدت حکومت از نظر سیاسی تامین کننده این اتحاد نخواهد بود. زیرا در این حکومت مسولان و مردم باید با پایبندی به اصول مشترکی بتوانند در همه عرصه های فردی و اجتماعی از درگیری و تضادها بپرهیزند. تا در پناه آن همه آحاد جامعه بتوانند از امنیت جانی، فرهنگی، اقتصادی و دیگر عرصه ها بهره مند گردند. در حکومت حضرت مهدی (عج) وجود امام معصوم به عنوان تنها مرجع شناخت صیحیح از غیر آن به شمار می آید که اساس مشروعیت عاقلانه آن حکومت و قوانین ناشی از آن را رغم می زند. 

5 – در حکومت جهانی دامنه تاثیرگذاری و تعامل میان انسانها به گونه ای فراگیر گسترش می یابد، در نتیجه، حکومت جهانی باید قادر به گسترش و مدیریت و تنظیم هدفمند این ارتباطات و هدایت آنها   در همه زمینه ها باشد.

بنابراین نگرش یک سویه همچون نگرش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... به مساله جهانی سازی عاملی برای ایجاد ناهنجاریها و در نتیجه گسترش ناعدالتیها در جهان می گردد. به همین جهت مدیریت و هدایت همه جانبه جهانی سازی یک از خصوصیات مهم نگرش مهدوی به جهان به شمار می آید.

6 – بدون شک زمانی می توان از حکومت جهانی دم زد که مردم در برپایی آن با حاکمان هم داستان شوند و این بدون قانع سازی توده های مردم در سراسر دنیا بدست نمی آید. در نتیجه، پذیرش و عقیده مند شدن مردم به دستورالعملها را نیاز دارد، که این نیز، بدون تکیه بر مبانی عقلانی و اصول اخلاقی مشترک ممکن نیست. بر همین اساس است که با ظهور حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) همه مردم عالم و بلکه همه موجودات خوشحال می شوند.

و اگر بپذیریم که حکومت جهانی بدون حضور مردم نمی تواند محقق شود درمی یابیم که دست یابی به چنین حکومتی نیز بدون مشارکت عموم مردم جهان مقدور نخواهد بود. به همین دلیل باور مهدوی در دوران غیبت نیز عامل یک پارچه سازی و برای رسیدن به پذیرش عمومی و انقیاد در حکومت جهانی به شمار می آید. در نتیجه امروز شعار" جهانی سازی مهدوی تنها راه نجات " تنها استراتژی کشورهای اسلامی در رسیدن به جهانی پر از صلح و دوستی خواهد بود.

 


ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هیئت روضة الحسن (ع) لاهیجان در تاریخ 1392/03/22 و 3:11 دقیقه ارسال شده است

راه دل ما باز بُود رو به جلیلی

در پیچ زمان کج نبود کار جلیلی

پا داد که ما ننگ حقارت نپذیریم

هر چه که امام گفت همان است جلیلی

تا وقتی که این باشد و باشی تو عمار

ما هم همه همرزم تو هستیم جلیلی

همرزمی چو شهریاری و احمدی روشن…

در سنگر عشق و جان و میهن


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَكَرٍ أَو أُنثىٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما كانوا یَعمَلونَ(۹۷) هر كس كار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی كه مؤمن است، او را به حیاتی پاك زنده می‌داریم؛ و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی كه انجام می‌دادند، خواهیم داد. پایگاه اطلاع رسانی حیات طیبه فرصتی برای درک بیش از پیش آرمانشهر اسلامی و مهدویت .... شماره تماس : 09159263347
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    برای تحقق آرمانشهر اسلامی چه عاملی حیاتی تر است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 63
  • بازدید کلی : 34,228