loading...
حیات طیبه خراسان رضوی
روابط عمومی بازدید : 412 سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

نويد کمالي عضو انجمن علمي تجارت الکترونيکي ايران و محقق و پژوهشگر حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات درحاشيه کنفرانس ملي برق در دانشگاه فردوسی مشهد گفت : تجارت الکترونيکي بستري براي جهاني سازي گفتمان اسلامي ايراني است.

کمالي افزود : يکي از ويژگي هاي اصلي رشد اقتصادي در نيم قرن اخير و بخصوص در 20 سال گذشته ، مفهوم جهاني شدن بوده است که صرفا صرفا به اقتصاد و سياست محدود نشده است بلکه در گسترش زمينه تبادل اطلاعات ، افکار ، انديشه ها ، ارزش ها و کاهش شديد هزينه هاي فرا مادي از جمله بهره وري منابع انساني و اخلاقي بسيار موثر بوده است .

مفهوم جهاني شدن و رشد روزافزون فناوريهاي نوين و افزايش تصاعدي ارتباطات و همچنين ويژگي تعاملات اجتماعي در طول دو قرن اخير به تدريج مدل­ها و الگوهاي مديريتي موجود به ويژه در سطح کلان را با چالش و ناکارآمدي مواجه نموده و هر از

چندگاهي ضرورت تجديدنظر در چارچوب­ها و ساختارهاي کلان گذشته را دو چندان نموده است.

رشد سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات در سالهاي اخير به نوبه خود زمينه ساز تسريع تحولات اجتماعي و فرهنگي در سراسر جهان گرديده است که مي توان از آن به عنوان انقلاب هزاره نام برد .
اگر نگاه ما به فرهنگ به عنوان مجموعه اي از باورها ، شيوه هاي رفتاري ، روشهاي زيست و ارزشهاي مشترک بين هر ملت و قومي باشد بايد اثرات گسترده و عميق روند جهاني شدن را در حوزه فرهنگي تاييد و تصديق نماييم .
در دهه­هاي پاياني هزاره اخير، واژه توسعه عمدتاً با قيود خاصي مطرح مي­شد که نشانگر جهت­گيري و رويکردخاص­توسعه بود، زيرا اين واژه، توسعه مواجه با انشعابات مفهومي مواجه شده و ديگر مثل سابق صرفاً معطوف به رويکردهاي اقتصادي نمي­شد.


از بين چندين مفهوم متناظر با توسعه، مهم­ترين آنها، مفهوم "توسعه فرهنگي" است که در حال حاضر اکثر قريب به اتفاق کشورها به انحاي مختلفي با آن درگير بوده و به­عنوان يک فرايند اجتناب­ناپذير به­آن مي­نگرند. اهميت و حساسيت فوق­العاده توسعه سياسي معطوف به اين نکته کليدي است که عمدتاً در پي تحولات فرهنگي و تحقق توسعه فرهنگي ، ساير مؤلفه­هاي توسعه نيز از آن تأثير پذيرفته و در سمت و سوي اهداف فرهنگي به حرکت در مي­آيند.

نبايد فراموش نمود که پايه و اساس اصلي همه توسعه­ها، فرهنگ و شاخص­هاي فرهنگي است که اين بُعد از توسعه در فرايندها تأثير جدّي و فراگيري دارد.
در جهان معاصر که موسوم به عصر اطلاعات و ارتباطات است  نقش تجارت و اقتصاد در مبادلات فرهنگي بين ملتها بر کسي پوشيده نيست .
تجارت و اقتصاد الکترونيکي به عنوان يکي از ابزارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات امروزه يکي از عمده ترين راهکارهاي مبادلات فرهنگي در جهان محسوب مي شود .
تجارت الکترونيکي بدليل ماهيت بدون مرز و محدوديت خود کاربران را قادر مي سازد تا از هر نقطه جهان به محتواي فرهنگي مورد نظر خود دسترسي يابند لذا اگر بپذيريم که کالاهاي فرهنگي در کنار انتقال مفاهيم و پيامها نقش کليدي شکل دهي سبک زندگي و باورها را بازي مي کنند بايد با نگاهي دقيقتر اين حوزه را مورد بررسي قرار داد .
امروز ايران اسلامي بنا بر جديدترين آمارهاي بين المللي و داخلي داراي بيش از 46 ميليون کاربر اينترنتي است که خود به معناي وجود و فعاليت 46 ميليون سفير فرهنگي در جهان به نمايندگي از ايران در عرصه جهاني اينترنت مي باشد .

لذا بايد توجه داشت که اموزش و تربيت کاربران و محتوا سازان آگاه به دانش روز و متعهد به ارزشهاي انقلاب اسلامي مهمترين فعاليت مجامع علمي و فرهنگي کشور مي باشد .

اينترنت به عنوان يک رسانه تعاملي بر خلاف رسانه هاي کلاسيک از جمله راديو و تلويزيون تاثيرگذاري فراواني بر مخاطبين خود دارد .
با توجه به رويدادهاي اخير در حوزه بيداري اسلامي در سطح منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) و نياز کشورهاي متن اين رويداد عزيز به بهره برداري از يک الگوي موفق اسلامي توجه به حوزه تجارت الکترونيکي به عنوان بستري موثر و روز آمد در انتقال کالاهاي فرهنگي به اين کشورها بايد بيش از پيش جدي گرفته شود .

خوشبختانه انجمن علمي تجارت الکترونيکي ايران با تلاش بي وقفه پژوهشگران و محققان برجسته خود توانسته است با تبيين نقش اساسي تجارت و اقتصاد الکترونيکي در عرصه توسعه و پيشرفت همه جانبه کشور کارکردهاي متنوع ان را نيز تبيين نمايد .ان فرهنگي تمدن اسلامي ايران در جهان هستند

 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَكَرٍ أَو أُنثىٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما كانوا یَعمَلونَ(۹۷) هر كس كار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی كه مؤمن است، او را به حیاتی پاك زنده می‌داریم؛ و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی كه انجام می‌دادند، خواهیم داد. پایگاه اطلاع رسانی حیات طیبه فرصتی برای درک بیش از پیش آرمانشهر اسلامی و مهدویت .... شماره تماس : 09159263347
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    برای تحقق آرمانشهر اسلامی چه عاملی حیاتی تر است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 61
  • بازدید کلی : 34,226